"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 16 april 2014

De Dodaars en de Kuifeend

Dodaars

Eigenlijk zou dit een blogje worden over jonge meerkoetjes, maar die moeten maar even wachten.

Soms zijn er dingen die gewoon voorrang horen te krijgen.
Op een prachtige zondagmorgen ga ik op pad.
Ik heb echter geen idee wat ik ga doen.

Ga ik de polder in om kluten, lepelaars en misschien grutto's te fotograferen of
misschien kijken bij een paartje kleine plevieren of
wordt het mijn plekje bij het ijsvogelnest?
Tijdens een kort verkenningstochtje heb ik de ijsvogels al de nestingang in zien vliegen,
maar het is waarschijnlijk nog te vroeg om te gaan posten.

Dan bedenk ik mij dat de dodaarzen misschien aan het baltsen zijn.
Dat lijkt mij wel een leuke uitdaging, dus hup, ik ga richting mijn plekje aan het water.

Daar aangekomen hoor ik overal de roep van de dodaars.
Het allerleukst is, is dat mijn plekje midden in een dodaarsterritorium ligt.

Kuifeend

Als ik eenmaal geïnstalleerd ben, is het afwachten totdat de dodaarzen voor mijn lens komen.
Maar eerst mag ik mij vermaken met een groepje kuifeenden.
Het blijft grappig om de vogels te observeren als ze vol twijfel zijn over iets raars in hun gebied.
Ze weten dat er iets niet klopt, maar hebben echt geen idee wat het nou precies is.


Ze houden mijn plekje dan ook heel goed in de gaten en wachten af wat er gaat gebeuren.
Na een korte periode  beginnen ze zich toch op hun gemak te voelen en krijgen ze
door dat er geen enkel gevaar dreigt


Helaas blijken de lichtomstandigheden erg lastig te zijn.
De zon is eigenlijk te fel en ik ben dan ook blij als er zo nu en dan 
een wolkje voor de zon schuift.
Dan moet je wel de mazzel hebben dat er zich net een goed fotomomentje aandient.

De kuifeenden zwemmen langzaam maar zeker een andere kant op en 
ondertussen hoor en zie ik de dodaarzen vlak naast mij in het riet heen en weer bewegen.

Iedere keer is het toch weer heerlijk ontspannend om dit soort vogels van zo dichtbij te bekijken.

Dan zie ik dat er eentje beetje bij beetje mijn kant op komt zwemmen.

Dodaars

Tsja, dan krijg je dit soort portretplaatjes.
Dit is bijna het volledige beeld van deze dodaars.

Vooral in het zomerkleed is het een prachtig klein vogeltje.


Ik zit midden in het territorium van een paartje en de verschillen tussen de 
twee vogeltjes zijn moeilijk te zien. Ik heb werkelijk geen idee welke van de twee
het vrouwtje is en welke het mannetje.


Een tijd lang dobberen ze een beetje rond, vechten wat met de kuifeenden en verdedigen
hun territorium tegen andere dodaarzen. Dat laatste kan er behoorlijk fel aan toegaan.
Ik probeer het een aantal keren te fotograferen, maar het gaat gewoon te snel.


Gelukkig voor mij moeten dodaarzen ook eten en er wordt regelmatig gedoken.


Geen grote vissen voor deze kleine fuutjes, maar alleen maar minivisjes.


Ook de dodaarzen weten dat ik ergens moet zitten, want dat rare geklik horen ze niet iedere dag.
Op deze laatste twee foto's is goed te zien wat zonlicht voor verschillen veroorzaakt.


Maar behalve dodaarzen en kuifeenden zwemmen er ook een aantal grauwe ganzen rond.

Grauwe Gans


Ik tel een stuk of 8 grauwe ganzen en zo nu en dan vliegen ze elkaar in de haren.
De dodaarzen trekken zich niets aan van deze grote vogels.


De kuifeenden daarentegen worden argwanend gevolgd door de dodaarzen.


Zolang de kuifeenden op gepaste afstand van de waarschijnlijke nestelplaats blijven is er niets aan de hand.
Binnen een bepaalde afstand worden ze keihard aangevallen.


Kuifeenden zijn een beetje rare eenden.


De kop heeft een beetje de vorm van een peer en die felle gele ogen  steken ook erg af.
Helemaal als het zonnetje op de juiste manier op de kop schijnt.
De kopveren van de mannelijke kuifeend lijken zwart, maar in feite zijn
ze een beetje paarsachtig.


Een vreemde eend in de bijt dus, maar wel een erg waakzame.

Inmiddels zit ik al een paar uurtjes op mijn plekje, maar heb nog steeds niet
de platen kunnen maken, welke ik in mijn hoofd had.
De dodaarzen hebben wel duidelijk het voorjaar in de bol, maar er wordt niet gebaltst.

Misschien zijn die momenten al wel geweest?

Gelukkig wordt ik nog wel even verwend met een ander moment wat hoog op mijn lijstje stond.


Op nog geen 3 meter afstand duikt een dodaars op met een visje in de snavel.
Nou heb ik dat inmiddels wel vaker gezien, maar nog nooit zo mooi dichtbij.


De dodaars doodt de prooi door deze keihard heen en weer te schudden en een aantal
keren op het water te slaan.


Het visje wordt zodanig gemanoeuvreerd, dat de kop als eerste naar binnen gaat.


Soms heb je gewoon een beetje geluk nodig om dit soort foto's te kunnen maken ;-)
Een prachtig slot van 4 uurtjes aan de waterkant.

In een volgend blog dus aandacht voor de kleine meerkoetjes en nog 1 keertje de sperwers.
Dit keer ook met het mannetje.

Sperwer (man)

Tot de volgende keer,
René

20 opmerkingen:

  1. Wat een schattig vogeltje is die Dodaars en wat een prachtige foto's met als toppers die met het gevangen visje. Je hebt het gevoel dat je de vogels zo kunt aanraken, schitterend!! Heerlijk als je zoveel geduld hebt en het ook nog wordt beloond. Die Kuifeend ziet er niet uit frontaal, leuk die met de verwaaide kuif! Prachtige foto ook van de Sperwer met waaierstaart!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijke serie van de Dodaars wat zijn ze mooi daar moet je wel een poosje gezeten hebben maar de oogst is er dan ook naar en wel een geweldig mooie afsluiter. van de Sperwer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat weer een schitterende serie René.
    De dodaars zijn echt super, mooi laag standpunt, perfect belichting en heel scherp, kortom een geweldig blog.

    Het is net of ik er bij ben, je kan zo prachtig vertellen wat je mee maakt.
    Ik wou dat ik dat kon, ik zit soms te hannesen met wat ik moet schrijven.
    Jij hebt daar helemaal geen last van, ik vind het geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn ze mooi,de dodaars.
    En wat een geduld,om ze zo mooi op de foto te krijgen.
    Dat geldt natuurlijk ook voor de andere watervogels.
    Het is weer schitterend.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Rene
    die dodaar is wel heel mooi zo in het zonnetje volgens mij leg je met je neus plat aan de waterkant het is zo laag stand net boven de waterlijn.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Die observatieplekjes van jou lonen wel. Niet alleen heb je zo bijzondere beelden van de dodaarsjes gemaakt, met een opmerkelijk laag standpunt, je laat ook een vogeltje zien dat ik 's zomers nooit zie. Vooral die acties met het visje zijn gaaf. De kuifeend mag ook niet klagen. Je hebt hem knap geportretteerd. Het is inderdaad de kunst om de paarsachtige glans op zijn kop mooi vast te leggen.
    Opnieuw een fraaie serie, die mooi weerspiegelt hoe jij je die ochtend hebt vermaakt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben onder de indruk van je dodaars serie. Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het lijkt wel of ze gezellig bij je komen zitten, wat zijn ze stuk voor stuk om te genieten. Het visje in het bekje, prachtig om te zien.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wow René, ik heb volgens mij nog nooit zo'n fantastische serie van de dodaars gezien, wat een geweldige reeks laat je hier zien. Ik ben toch ook wel nieuwsgierig hoe jij je onzichtbaar maakt, heb je een camouflagekleed?
    Het is echt genieten en door de lage stand het helemaal aansprekende foto's.
    Geduld, geluk en kennis van zaken hebben hier weer een prachtige oogst opgeleverd, dank dat we hier even van mogen mee genieten!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Coby,

      Bedankt voor je compliment en ik heb je maar een privé-mail gestuurd.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  10. Wat heb je weer super mooie foto's René, dit is echt genieten hier bij jou.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige serie, en wat is dat genieten als je ze zo mooi voor je lens weet te krijgen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie van de dodaarzen, René. Zo te zien zat je echt heel dichtbij. Die laatste met het visje is natuurlijk helemaal super. Zelfs het arme visje staat er haarscherp op. Maar de kuifeenden heb je ook heel mooi vastgelegd. Recht van voren gefotografeerd, lijkt het alsof ze heel verbaasd kijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo René, jij weet het geluk toch wel af te dwingen!
    Geweldig zeg, die doddige dodaarsjes, en vooral die laatste twee met dat haarscherpe visje, toppie!!
    Je hebt toch wel heel geweldige plekjes, ik moet ook maar eens op zoek naar zo iets, en dan een beetje kennis en geduld kweken,,,,
    Je laatste foto van de sperwer is ook prachtig met die uitgewaaierde staart, die maakt me nieuwsgierig naar de rest.
    Groeten en fijn paasweekend,
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker zo'n plekje n het Dodaarsgebied!!! De kuifjes en Grauw ganzen zijn mooi geplaat, maar de Dodaars, die ik sowieso al om op te vreten vind, staan er meer dan geweldig op! Vooral die met vis! Wat een toppertjes.
    Ik ben er wel wat jaloers op!.
    De Sperwer beging (naast de ijsvogel natuurlijk) wel je handelsmerk te worden ;-)
    Ik heb weer heerlijk van je blog genoten!
    Fijne Paasdagen,
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goede morgen René,
    Ik heb zitten genieten van de drie laatste blog's die je geplaatst heb !!
    Super serie's hoor en het Winterkoninkje en de dodaars brengen mijn hart op hol hahaha
    Fijne Paasdagen ,
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey René,

    dit is toch wel een jaloersmakende serie hoor!!!! En zo te zien lag je zelf ook in hwet water.
    Prachtige lage standpunten en wat een mooie kleuren en compo's.
    ik heb niet echt een favo al moet ik zeggen dat het portretje van de dodaars werkelijk schitterend is.
    Een blog met een hoog ohhhh en ahhhh... gehalte.

    Sorry voor mijn late reactie maar ik had tot afgelopen vrijdagmiddag geen internet.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zóóóó'.......ik kan me niet herinneren ooit zo'n mooie serie van de Dodaars gezien te hebben. Ik heb je serie nu een paar maal vergroot bekeken en ik verval in herhaling als ik zeg dat het toch zonde is dat er relatief maar zo'n paar mensen genieten van je fotowerk. Alle tijd, moeite en zorg die je erin stopt verdient gewoon een groter podium. Je lens lag -zo te zien- bijna weer in het water? Ik was begonnen om m'n favorieten op te noemen, maar ik ben gestopt. Ze zijn allemaal om zo in een natuurboek te plaatsen. Fijne 2e Paasdag. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi René, wat heb je toch weer een mooie serie neergezet. Niet alleen de dodaars staat er fantastisch op, ook de kuifeenden vind ik top. Zo'n mooi laag standpunt, dan maak je toch echt de beste foto's. Weer een supermooie blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi René,

    Prachtige serie en dat niet alleen door het lage camerastandpunt, hoewel dat natuurlijk wel extra bijdraagt. De foto's zijn stuk voor stuk ragscherp en dat heb je m.i vooral te danken aan de tactiek die je toepast om zooooo dichtbij te komen. Vooral de laatste twee foto's waarop het visje en de dodaars elkaar nog even aan lijken te kijken zijn van uitzonderlijke klasse, maar ook nr. 7 en 11 zijn prachtig. Mijn complimenten hiermee.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html