"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 16 mei 2015

Zuidpier

Rosse Grutto (man)

Zo rond begin mei ga ik altijd graag een dagje richting IJmuiden om strandvogels te fotograferen.
Op 26 april lijkt het mooi fotoweer te worden. Licht bewolkt en niet al te veel wind.
In Amsterdam was het inderdaad zulk weer, maar als ik bijna bij de kust ben zie ik
al snel dat het vandaag waarschijnlijk beter een andere lokatie uit had kunnen zoeken.

Het wordt steeds mistiger en donkerder.
Voordat ik het parkeerterrein oprijd, check ik mijn weerapp en zie dat het over een
uurtje wel op zou moeten knappen.

Als ik bij de kustlijn aankom, zie ik een hoop mooie vogels.
Maar helaas te weinig licht om er iets van te maken.
Ik loop de pier over en het begint ook nog eens heerlijk te regen en het zeewater
klets over de grote betonblokken heen.

Als ik toch wat opklaringen waarneem, ga ik gauw naar het strand.

Bonte Strandloper

Het licht is even veel belovend. 
Maar het duurt maar heel kort. 
Terwijl ik languit in het natte zand ligt, zie ik het weer al weer snel omslaan. 

Drieteenstrandloper

Drieteenstrandloper

Een drieteentje wil nog wel even mooi poseren, maar met het beschikbare licht
is het met mijn apparatuur behelpen en ik stop er dus maar snel mee.

Vijf dagen later krijg ik een tweede kans.
De wind waait richting de kust en dat betekent vaak mooie soorten en er wordt zon voorspeld.
Dat laatste is dan weer wat minder, maar met een beetje geluk drijft er af en toe 
een wolkje voorbij, zodat het licht wat zachter wordt.

Ik ben er al vroeg en heb het hele strand voor mijzelf.
Dat is het fijne als je op een doordeweekse dag gaat.

Aan de kustlijn staan grote groepen vogels.
Veel sterns, meeuwen en scholeksters. maar ik zie ook een groepje rosse grutto's.

Rosse Grutto's (man links, vrouw rechts)



Als het zonnetje nog niet over de duinen komt, krijg je een beetje blauwe gloed
over de foto's die een koude sfeer weergeeft.

Maar al snel zie ik de zon achter mij boven de duinen uitkomen en 
verdwijnt de blauwe gloed uit de foto's.

Drieteentje met haast......

En wat kunnen ze rennen, die kleine rakkertjes. 
Zo klein als ze zijn, gaan ze als de brandweer over het zand heen.
Des te leuker dat deze door het water heen rende.

Drieteenstrandlopertje in bijna volledig zomerkleed.

Gelukkig staan ze heel af en toe ook nog even stil.

Beach-sex van Grote Sterns met toekijkers.

Rosse Grutto's (mannen)

Hoewel het lijkt dat de rosse grutto's zo tam waren,
heeft het toch aardig wat moeite gekost om goed dichtbij te komen.

Poetsende vrouw

Gelukkig was het zeer rustig op deze doordeweekse ochtend, zodat mensen met honden
mijn inspanningen niet heel snel te niet deden.
Dit was zo'n groepje wat al snel onrustig werd als je te dichtbij kwam.
Dan zit er niets anders op dan vroeg op je knieën te gaan zitten,
beetje bij beetje dichterbij te schuiven en dan het laatste stuk languit en tijgeren.

Rosse Grutto (vrouw)

En dat valt niet mee in dat natte zand.
Toen ik in het leger zat, had ik al moeite om met tijgeren mijn Uzi droog te houden
en nu moet ik dat doen met mijn camera. Zo'n Uzi kon ik zelf wel schoonmaken,
maar de camera is toch wel iets anders.

Lig je dan eenmaal in de juiste positie, is het altijd erg frustrerend als iets of iemand
ze net eventjes opjaagt en dat je ziet dat de vogels tien meter verderop weer neerstrijken.

Twee dames

Dan begint het hele circus weer van voren af aan,
maar de aanhouder wint soms toch wel eens.

Ik loop ook altijd de pier eventjes helemaal af, want je weet nooit
of je bijzondere soorten voorgeschoteld krijgt.
Een Jan-van-Gent zat vorig jaar prachtig te poseren voor mij
en iedere keer hoop ik weer op een verdwaalde papegaaiduiker.

Maar niets van dat alles, behalve de vaste soorten.

Drieteenstrandlopers


Veel scholeksters, meeuwen (ik kan die dieren bijna nooit uit elkaar houden),
een paartje baltsende futen, drieteenstrandlopers en op de vaste plekken
kleine groepjes paarse strandlopers.

Paarse Strandloper

Als ik terug loop naar het strand, zie ik een groepje visdiefjes vissen langs de pier.
Ik probeer ze te fotograferen, als net uit het water komen.


Het volle tegenlicht verpest bijna alle opnames.
Deze is de enige die ermee door kan.
Het grappige van zo'n wegvliegende visdief is de grote water verplaatsing,
als hij uit het water komt.
Soms zie je een mooi vierkant in het water ontstaan en soms een cirkel.
Iets wat je alleen op de foto goed kunt zien.

Maar die opstijgende visdief inspireert me om wat vliegbeelden te gaan maken.

Aalscholver

Grote Sterns

Rosse Grutto (vrouw)

Rosse Grutto's

Rosse Grutto (man)

Grote Stern

In de duintjes kan ik ook nog een aantal foto's maken van leuke soorten, maar die
plaats ik in een blogje met ander klein gevogelte.

Een volgend blogje zal gaan over de scholekster en de visdief.

Visdiefjes

Tot de volgende keer,
René









13 opmerkingen:

  1. Een heerlijke strandserie René. Zo'n verplichte opleiding tot zandhaas werpt toch zijn vruchten af. Al dat tijgeren levert je mooie platen op. Maar de toppers zijn voor mij toch wel nr 6 en 7. Hoe mooi parallel staan man en vrouw Rosse Grutto en dan ook nog allebei een druppel aan de snavel. Het rennende drieteentje is echt leuk. Super moment. Je afsluiter is veel belovend, prachtig! Helaas bijna onmogelijk om die ogen in beeld te krijgen.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja. tijgeren en zandhappen, dat levert de mooiste beelden op. Je strandfoto's spreken me dan ook veel meer aan dan de pierfoto's.
    Nr 1 en 2 vind ik meteen al heel erg mooi, fijne rustige beelden waar alle aandacht naar de vogel gaat.
    Het blauw in 5 en 6 geeft wel een heel apart - en mooi - sfeertje.
    Knap hoe je dat rennende 3-teentje hebt weten te vangen! en ook je vluchtbeelden vind ik knap gemaakt.
    Je laatste foto van de visdiefjes is super, ben benieuwd naar de rest!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi René,
    De pier en het strand leveren de ene keer veel op en de andere keer haast niets. Ik ben al een paar keer behoorlijk teleurgesteld. Wat jij voor beelden op het strand gemaakt hebt vind ik heel mooi. De inspanningen zijn absoluut de moeite waard geweest. Dat opvliegen en 10 meter verder gaan zitten is heel herkenbaar. Van de drieteentjes vind ik 4, 7 en 15 het mooist, van de rosse grutto's 1 en 6. Daarnaast heb je veel mooie, scherpe vluchtfoto's kunnen maken. Samenvattend: een mooi strandverslag.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Mooie serie kon je maken aan het strand, soms zie je er van alles en soms ook niets.
    Goed dat je zo laag op de grond kan tijgeren, mij lukt dat niet helaas.
    Ik vind de Rose Grutto´s echt super gaaf, ik heb er ooit eentje heel in de verte gezien, dichterbij kon je niet komen, zo schuw zijn die.
    Verder de Drieteenstrandlopers ook gaaf, zeker die hard rent.
    De laatste van de visdief is ook geweldig, mooi zo de prooi overdracht.
    Ik ben weer benieuwd naar die serie.
    Ik wens je een hele goede zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie die je maakte René.
    Had ook niet anders verwacht van jou.
    Mooi van kleur / scherpteverloop en kleuren.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat rennende Drieteentje vind ik zooo schattig, wat een leuke actiefoto! Foto 13 vind ik ook helemaal super maar eigenlijk zijn ze dat in mijn ogen allemaal!!! Het is weer genieten hier.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Renée,
    Ik geniet sowieso altijd van je belevenissen en foto's. En vind ook nu weer alle foto's zeer geslaagd. Maar er springen er toch een paar uit. Zoals foto 1, 2, 5 en 6. foto 7 is niet alleen mooi, maar heeft wat extra's, foto 9 ook, erg grappig die sex "en plein-public". Verder de foto's 12, 13, 19, 22 en 24.
    Mooi hoor!,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook alweer zo'n mooie serie, vooral van de Rosse Grutto's. Ik denk dat ik mijn geluk deze week maar eens ga beproeven daar. Tenslotte waait het vandaag (en ook morgen nog) behoorlijk door. Je weet maar nooit wat de wind meebrengt! Alleen jammer dat laagwater en ochtenlicht er niet in zit deze week...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    ik begrijp dat je die plaatjes allemaal niet cadeau krijgt, maar het is wel weer een serie om van te watertanden, hoor. Zó mooi van kleur (lees: prachtig licht!). Extra geweldig vind ik foto 6 > geweldig, zo naast elkaar en dan die kleuren; en op foto 21 hetzelfde stel? > heel mooi, dat synchroon-vliegen.
    De rennende drieteen is heel leuk en je afsluiter super.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, dit is weer prachtig, René. Ik heb het al vaker gezegd, als je dit soort foto's in bladen ziet kun je nauwelijks bedenken hoeveel moeite zoiets kost. Vooral je Rosse Grutto foto's vind ik erg mooi. En die vliegbeelden zijn ook helemaal super. Je laatste foto is echt een teaser voor de volgende keer. Mooi! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. O het is hier weer genieten René, wat laat je weer mooi opnamen zien en duidelijk dat dit opnamen zijn die met kennis en geduld zijn gemaakt.
    Jouw investering heeft zijn vruchten wel weer afgeworpen, prachtige momenten heb je weer vastgelegd, ik geniet eigenlijk van de hele blog inclusief jouw begeleiden tekst, maar foto 1,2, 6 en 21 zijn mijn favorieten, die springen er qua compositie e.d wat mij betreft net boven uit.
    Je laatste foto belooft al veel goeds voor een volgende blog, ook een super mooie opname!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeetje René,
    dit is toch echt wel super genieten zeg! Werkelijk prachtige platen komen hier voorbij en dan ook nog zo mooi helder en scherp. Je lage standpunten maken deze foto's nog weer eens extra mooi! het zijn dan ook echt superplaten. Ik haal er even eentje naar voren en dat is foto 6 van de rosse grutto's. Die ie echt geweldig (vind ik dan). Dit is gewoon genieten en dit zijn ook echt vakkundige platen.

    Groeten,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tjonge, wat laat je weer veel moois zien René. Het loont wel om heel vroeg te zijn. Die blauwe foto's zijn heel mooi geworden. De zee lijkt wel ijs.
    Poetsende gruttovrouw is prachtig en de drieteentjes natuurlijk.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html