"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

dinsdag 2 februari 2016

Nonnetjes

Nonnetje (vrouw)

Eerst wil ik even terugkomen op het vorige blogje over de baardmannen, waarin ik
geschreven heb, dat ik 5 uur heb staan wachten voor een fotomoment van 3 minuten.
Het is natuurlijk niet zo dat ik daar 5 uur ga staan, zonder dat ik iets zie of dat ik
het idee heb dat ik een kans ga krijgen op een foto.
In die 5 uur heb ik de vogels meerdere malen gezien en ook van afstand kunnen fotograferen.
Alleen heb ik in de loop der jaren geleerd, dat je nooit te vroeg ergens moet weggaan en
te snel tevreden te zijn met al behaalde resultaten.
Vaak krijg je gewoon betere kansen en ga ik nu pas weg, wanneer ik echt weg moet
of dat ik zeker weet dat ik geen kansen meer krijg.

Welnu, de nonnetjes.
Nonnetjes zijn de kleinste leden van de Zaagbekfamilie welke in Nederland voorkomen.
Zaagbekken zijn wintergasten en in Nederland kennen wij 
de Grote Zaagbek, de Middelste Zaagbek en het nonnetje.
Beetje raar dat deze laatste dus niet Kleine Zaagbek heet, maar ja....

Ik heb al een aantal keren geschreven, dat ik in de winter regelmatig aan de waterkant
vertoef om watervogels te fotograferen. Meestal zijn dat eendensoorten,
maar zo af en toe komt er ook een nonnetje langs zwemmen.

Nonnetje (man)

Nonnetjes zijn erg lastig om te fotograferen. Tenminste, dat is mijn mening.
Ze zijn sowieso erg schuw.
Als ze gewoon ergens zwemmen en je stopt alleen maar (of je nu lopend of met de auto bent),
zijn ze al vertrokken voordat je de camera hebt opgetild.

Als je ze al voor de camera krijgt is het belichtingsnachtmerrie.
De vrouwtjes vormen niet zo'n heel groot probleem, maar de mannetjes vormen de uitdaging.

Nonnetje (vrouw)

Allereerst moet je dus een plekje weten, waar ze te vinden zijn en waar ze ook nog
regelmatig dichtbij de kant komen. Dan moet je min of meer onzichtbaar zijn en
moet je ook nog eens het weer mee hebben.

Het mag weer niet te zonnig zijn, want dan heb je last van uitgebeten wit.
Heb je helemaal geen zon, dan zie je ook geen details in het wit en
ga je heel erg het lichtje in het oog missen.


Het oog van het nonnetje ligt in een zwarte vlek en zonder het lichtje ziet het er zo doods uit.


Omdat het nonnetje in deze foto net dichtbij genoeg was, is het oogje (ondanks de ontbrekende zon)
toch behoorlijk goed te zien.



Als het zonnetje dan net even doorkomt, krijg je direct een ander beeld.
Alleen maar vanwege het lichtje in het oogje.

Als de weersomstandigheden meewerken en ik ook nog eens in de gelegenheid ben
om te gaan fotograferen, moet je dus maar weer afwachten of de vogels mee willen werken.

Het voordeel met nonnetjes is, is dat het vogels zijn die zeer actief in een groot gebied
naar prooien zoeken. Dat doen ze op een behoorlijk systematische wijze en als je dus weet
dat er nonnetjes in dat gebied aanwezig zijn, dan is de kans dat ze langs kunnen komen erg groot.

Maar helaas blijven ze meestal net te ver weg.


Als ze dan eens wat dichterbij komen, kunnen ze bij de minste geringste beweging
van de lens ook weer direct onderduiken.


Dit alles bij elkaar maakt het ontzettend lastig om ze echt lekker op de plaat te zetten.


Het mannetje komt dichter en dichterbij, maar is erg op z'n hoede.


En floep, weg is hij weer.

Je lens richting de vogels draaien, kan eigenlijk alleen wanneer ze onder water zijn.
Dan is het een beetje gokken, waar ze weer boven komen.
Maar als je ongeveer de juiste bovenkom-plek hebt uitgekozen, 
hoef je niet zo te bewegen met je lens.

Als ze dan ook nog een prooi gevangen hebben, zijn ze een
stuk minder op hun hoede.
Eerst moet die vis naar binnen tenslotte.
Dat geeft dan mooie kansen.
Maar ja, dan moeten ze wel iets vangen terwijl ze in je buurt aan het jagen zijn.

Gelukkig is er genoeg afleiding in de buurt, wanneer de nonnen niet meewerken.

Fuut

Futen zijn altijd wel aanwezig en zijn ook zeer territoriaal gebonden.

Slobeend

Ook komen er regelmatig slobeenden voorbij.
Het mannetje heeft een prachtige groene kop,
maar dat is wel afhankelijk in hoeverre ze al hun nieuwe verenkleed hebben.


Paartje nonnetjes

Deze periode is ook de baltstijd bij de nonnetjes.
Zag ik weken terug nog groepjes mannetjes bij elkaar zwemmen, nu is 
het duidelijk dat er paarvorming geweest is. 
Je kunt het ook horen aan de lokroepjes, die vooral door de vrouwtjes gemaakt worden.

Ik heb geen idee wat het baltsritueel is bij deze vogels, maar het poetsen is en het
roepen horen er in ieder geval bij.
Ik hoop op een soort van futen- of brilduikers-balts te kunnen vastleggen,
maar zover (als dat al zou kunnen gebeuren) komt het niet.


Omdat de vogels veel oog voor elkaar hebben, zijn ze minder bezig met hun omgeving.
Dat zorgt ervoor dat ze deze keer iets dichterbij komen dan normaal.


Al roepend naar het mannetje komt eerst het vrouwtje mooi in beeld.


Eigenlijk zou ik mijn diafragma nog even iets meer open moeten doen, om de 
achtergrond nog waziger te maken, maar dit is zo'n kans waarvan ik er niet heel veel zal krijgen.
Ik kies er dus voor om eerst de vogel zo goed mogelijk in beeld te krijgen en 
bij een tweede kans het te proberen met een groter diafragma.

Helaas komt die tweede kans niet op deze ochtend, maar misschien
komt er nog een andere kans deze "winter".

Nonnetjes (vrouw achter, man voor)

Dan komt het moment dat ik beide vogels in 1 beeld kan vangen.
Jammer genoeg is de afstand tussen beide vogels te groot om ze beide scherp in beeld te krijgen.

Omdat ze toch behoorlijk snel voorbij zwemmen, heb ik ook niet de tijd om
te experimenteren met een diafragma van ver boven de 10.

In plaats daarvan stel ik scherp op het vrouwtje en zodra het mannetje
recht voor mij in beeld is, neem ik die dan maar scherp in beeld.


Dan is het jammer dat het vrouwtje maar zo half in beeld is en ook nog direct achter het mannetje.
Zo blijft er toch iedere keer weer iets over om een volgende keer nog beter te doen.

Het in 1x optimaal benutten van niet veel voorkomende kansen, is toch iets wat erg lastig is.
Goede kennis van je camera is sowieso een must, maar het intuïtief reageren
op iets wat misschien gaat komen is waarschijnlijk nog belangrijker.
Dat proces duurt nou eenmaal lang en is vooral een kwestie van veel uren maken.
Ondertussen maar zoveel mogelijk genieten van die momenten terwijl je ze ziet
en dan komt dat helemaal super vastleggen later wel eens een keer.

Het volgend blog zal gaan over de andere watervogels die ik vanaf dit plekje heb gefotografeerd.

Fuut

Tot de volgende keer,
René

17 opmerkingen:

  1. Mijn complimenten René, wat een prachtige platen. Iedere winter hoop ik nonnetjes te zien, maar het lukt mij veel te weinig. Schuw zijn ze, helaas heb ik dat maar al te vaak gemerkt. Je hebt een prima plek gevonden, waar je ze vanuit een mooi laag standpunt schitterend in beeld hebt gekregen. Als ze duiken is het natuurlijk gokken waar ze tevoorschijn komen. Wat dat betreft is het met brilduikers en futen net zo. Het is de sport om goed te gokken en soms lukt dat.
    Je hebt weer flink gescoord met deze serie.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je ze weer mooi gefotografeerd Rene.
    Prachtig standpunt weet je altijd te pakken, waardoor ik het idee heb dat in het water staat.
    Erg mooi om te zien, stuk voor stuk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Rene
    wat een mooie foto's heb je weer gemaakt .
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende serie weer, dat mooie lage standpunt doet het hem wel hoor. En ja dat lichtje in het oog. Daar had ik laatst op het strand ook last van, het was ontzettend mistig....(blogje komt eind deze week) en ik had echt moeite om goede foto's te maken. Jij had hier ook prachtige licht omstandigheden en je geduld, wachten....werd beloond met een koppeltje toch best vlakbij.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig mooi wat heb je er weer een heel mooi geheel van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige platen zeg, stuk voor stuk! Ben benieuwd welke plek dit is! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René, wat een mooie serie!! Nonnetjes zijn zo gaaf! En ik vind ook dat de foto's eigenlijk pas geslaagd zijn als je het oogje ziet glimmen en bij de mannetjes je de gestreepte veertjes ziet. Bij jouw foto's zie ik dan ook nog veel druppeltjes op de veertjes, prachtig, en een vrouwtje met het bekje open, super leuk. Je geduld is weer beloond. De fuut en die slobeenden ook zo mooi. Het lijkt wel of je in het water staat, zo mooi dat lage standpunt ;-) Dat opschroeven van het diafragma naar F10 en meer, waar je op zo'n moment dan weer geen tijd voor hebt, is wel herkenbaar. Ik had het laatst nog met die vrouw zaagbek met een eend erachter en vorig jaar met die kuifduiker en geoorde fuut samen. Je kunt dan vaak niet anders. Een heerlijke blog weer hoor!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg mooi René. Wat is het toch een sierlijke vogel.
    Een prachtige belevenis om ze zo dichtbij te kunnen fotograferen. Ze zijn inderdaad schuw, want ik heb ze alleen nog maar van heeeeel ver weg gefotografeerd. Dan heb je slechts een "bewijsplaatje" , maar jij hebt ze mooi en heel duidelijk op de foto.
    Het mannetje is natuurlijk heel apart , maar het vrouwtje is toch ook erg mooi hoor.
    Een prachtige serie. Mijn complimenten.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hele mooie serie René en vanuit een prachtig laag standpunt.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi René,
    Persoonlijk vind ik foto's van zwemmende eenden nooit zo spannend, maar dit is natuurlijk een ander verhaal. Niet alleen zoals jij ze in beeld brengt (laag standpunt),maar ook vanwege de soort. Nonnetjes zie je niet zo vaak, hoewel er op - vermoedelijk - 'jouw plekje' aardig wat schijnen te zitten....Ik heb ze zelf nog nooit gezien.
    De foto's van het stelletje - met beurtelings man en vrouw scherp - vind ik de mooiste. Ik zou zelf hier niet gauw voor een klein diafragma kiezen. Ik vind dit juist erg fraai, maar dat is misschien een kwestie van smaak.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,

    Gaaf zeg, ik weet hoe moeilijk het is deze soort goed te fotograferen om redenen zoals jij die benoemt. Het is sowieso al een vogel die niet zo vaak voorkomt en bij veel vogelfotografen tot de verbeelding spreekt. Je hebt je kansen prima benut al ben je er zelf misschien (nog) niet helemaal tevreden over. Maar, er moet ook wat te wensen blijven en je foto's zijn al prachtig door het fijne lage standpunt waardoor de vogels mooi loskomen van het wateroppervlak. Ik vind de nrs. 5, 6 en 7 heel mooi, maar vooral nr. 10 en 16, die laatste natuurlijk door de houding. Overigens kleine zaagbekken worden ze toch ook wel genoemd?

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Rene,

    een hele mooie serie van deze nonnetjes en ook slobeenden. De Nonnetjes ofwel kleine zaagbekken (de naam is jaren geleden veranderd omdat ze meer op een nonnetje leken). Je hebt altijd van die mooie lage standpunten en dat vind ik geweldig. Wat ik alleen een beetje jammer vind is dat je de vervaging rond de eenden een beetje te ver van de eenden. De ruis zie je (en vooral in de vergroting0 nog de eenden heen en de rand is net een beetje te grof bij sommige. Maar.... ik doe je dit niet an hoor want zo kan je wel deze prachtige eendensoort heel mooi bekijken en dat vind ik weer een compliment waard.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig mooi, René.
    Hier kan ik naar blijven kijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Aleen paar keer bekeken, maar wat een knappe serie heb je kunnen maken van de nonnetjes, uiterst schuwe beestjes en des te meer bewondering dat je er dan zo'n serie uit weet te slepen.En dan ook nog zo'n lastig e belichten soort. Mooi ook weer om te lezen hoe je te werk gaat, dat maakt zo'n blog toch compleet. Foto 1 en 10 zijn mijn favorieten, maar de hele serie is prachtig en dat geldtookvoor de foto's van de slobeend.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige serie René.
    Mooi laag kon je deze soorten fotograferen.
    De Nonnetjes en de Slobeend zijn super, mijn favoriet is foto 20.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hooi René
    Geweldige serie is dit en wat een soorten .
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat bof jij toch met dit plekje! Knap fotowerk van deze prachtige nonnetjes, complimenten!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html