"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 7 oktober 2012

Mooiste foto's 2012 Deel I


Het nadeel van een blog t.o.v. een website is, dat je het overzicht van wat je gefotografeerd hebt verliest.
Daarom maak ik 2 keer per jaar een overzicht van de mooiste foto's of meest
bijzondere momenten.
In dit bericht staan mijn topmomenten van de eerste 6 maanden van 2012.

JANUARI

Buidelmees
In natuurgebied Vockestaert waren de buidelmeesjes een grote trekpleister.
Ze hadden een aantal plekken waar ze langs gingen om te eten.
Gewoon een kwestie van geduld om ze dus te zien.

Steenuil
Ik zag dit hele kleine uiltje deze boom invliegen.
Toch duurde het nog een behoorlijke tijd voor ik hem daadwerkelijk zag zitten.

FEBRUARI

Baardman
De winter is de tijd om de baardmannetjes te fotograferen.
De rest van het jaar leven ze van insekten onderin het riet, maar in de winter leven
ze van de zaadjes in de rietpluimen.

Het vrouwtje van de Baardman

Dodaars
De winter sloeg zo hard toe in februari dat zelfs de grote meren in het Twiske dicht waren.
De plekjes die niet bevroren waren, werden zeer drukbevolkt door allerlei soorten watervogels.

Houtsnip.
Als er sneeuw ligt is dit de periode om vogels met een enorme schutkleur te spotten of
ze moeten uiteraard wit zijn ;-)
Het leuke is dat bv de houtsnip nog steeds volledig vertrouwd op zijn schutkleur
en niet in de gaten heeft dat hij makkelijk te zien is.

Roerdomp
Ook de roerdomp komt uit zijn schuilplekken in het riet, om zijn eten te zoeken
in de stukjes water die nog niet bevroren zijn.

Waterral
Deze waterral is een vaste wintergast in een parkje vlakbij mijn werk.
Omdat hij zich op een behoorlijk druk punt bevindt, is hij een deel van zijn schuwheid verloren.
Het is niet zo dat hij lekker gaat staan poseren, maar echt wegvluchten doet hij niet meer.

Maart

Torenvalk
De maand maart was een slechte maand qua gewenste soorten.
Lekker gemaakt door alle mooie platen van velduilen, ben ik ook op stap gegaan.
Geen velduil gezien, maar wel een paar mooie bijvangsten zoals deze torenvalk.

En deze Wulp

Reeën
In het Gooi ontdekte ik een plek waar een paartje Havikken een nest aan het maken waren.
Ik had al een hele fotoserie in mijn hoofd gemaakt van jonge havikjes die op het nest gevoerd werden.
Tsja, groot was de teleurstelling toen het nest gekraakt werd door een paartje nijlganzen.

Ook mislukte het project klapekster en zingende blauwborst.

April

Jonge bosuilen
April was de tijd van de jonge vogels.
Deze takkelingen van de bosuil zaten midden in het Vondelpark in Amsterdam.

Futen
Vlakbij mijn huis kon ik een futenfamilie dagelijks volgen.

Meerkoetje
Maar ook de meerkoetjes waren er vroeg bij en winnen ook dit jaar weer
de prijs van het lelijkste kind.

Geoorde futen
Tijdens het fotograferen van nestelende lepelaars langs de snelweg in Haarlem,
kom ik deze geoorde futen tegen.
Dat zijn toch mooie bijvangsten.

Sprinkhaanzanger

Mei

Nest van de buidelmees
De maand mei was een maand waarin ik prachtige vogels kon fotograferen, maar er
was ook plaats voor de grootste teleurstelling van 2012.
In 't Gooi zie ik het nest van een buidelmees.
Een unieke kans om deze soort op het nest te fotograferen.
Vele malen ga ik langs de bewuste plek en vele uren zit ik naar het nest te turen.
Maar mooi geen buidelmezen te zien.
Ik geef de moed op een bepaald moment op, maar medio juni blijkt dat er
toch twee jonge buidelmeesjes uitgekomen zijn.
Denk niet dat ooit nog zo'n kans krijg.

Baltsende kemphaan
Maar mei liet zich ook van de goede kant zien.
Een groep kemphanen in volledig baltskleed lieten zich mooi fotograferen.

Woudaapje (man)
En ook 1 van wenssoorten kon ik in alle rust fotograferen.
In de maand mei komen een klein aantal woudaapjes naar Nederland om hier te broeden.
Ik heb op een ochtend het geluk dat twee mannetjes en 1 vrouwtje zich nergens iets van aantrekken en
zich rustig laten fotograferen.

Woudaapje (vrouw)

Jonge Kievit

Veldleeuwerik

Grote bonte specht die nestafval wegbrengt

Zwarte specht

Tapuit

JUNI

Niet echt een topmaand, voornamelijk omdat de tijd ontbrak om er op uit te trekken.

Zwarte Ibis
Niet echt een topfoto, maar wel een prachtige ontmoeting met deze dwaalgast.

Lepelaar
In hetzelfde parkje waar in de winter een waterral paradeert, komt in de zomer een lepelaar
regelmatig langs om eten te zoeken.

Het is een lange serie geworden, maar ik plaats dit voornamelijk om een goed overzicht te maken.

Tot de volgende keer,
René

23 opmerkingen:

  1. Hallo Rene
    Dat is een jaar genieten in beeld gebracht. De natuur heeft je heel wat mooie momenten opgeleverd.
    Nu op naar het volgende jaar.
    Groeten en een goede zondag.
    Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je verwent ons maar met deze mooie foto's René.
    Ik vind ze allemaal stuk voor stuk super goed, vandaar dat het ook je beste foto's van dit afgelopen half zijn.
    Ik ben heel benieuwd wat dit half jaar voor moois je gaat brengen.
    Fijne zondag.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hier zit je adembenemend naar te kijken er is maar een woord voor.fantastisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee, zo'n compilatie van hoogtepunten over 6 maanden. Prachtige foto's heb je dit halfjaar gemaakt. Jaloersmakend zijn voor mijn met name de kemphanen!
    Groeten, marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super! Ik wilde mijn favoriet door geven maar kan niet kiezen. =)
    Mvg,
    Jerry

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow Rene wat een hoogtepunten trekken er in deze blog voorbij.
    Zo lijkt het net alsof het de gewoonste zaak van de wereld is om
    dergelijke foto's te maken.
    Maar niks is minder waar petje af voor je kennis en kunde en je
    enorme gedukd om dit allemaal voor elkaar te krijgen.
    Een buitengewoon genoegen om dit overzicht te bekijken en ik kijk al
    uit naar deel twee.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooi Rene
    mooie serie van 2012 ik hoop dat 2013 ook zo mooi is.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene,
    Prachtig om te zien al die mooie foto's, en als je dan zo terug kijk krijg je gelijk al die mooie herinneringen weer van die. ik wil heel graag het baardmannetje een keer mooi op de foto krijgen, ben gisteren al op pad geweest maar niets gezien.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, René, dat mag de naam "mooiste foto's" hebben, hoor. Wat een geweldige foto's en je kent ze ook allemaal. Knap. Er zitten soorten bij waar ik het bestaan niet eens van weet. Ze zijn allemaal even mooi, maar die van je kopfoto blijft toch mijn favoriet. De uiltjes zijn heel vertederend. Dat meerkoetenkind vind ik niet zo lelijk. Eigenlijk is een geoorde fuut veel minder mooi. Wel apart natuurlijk. Ik zit klaar voor deel 2. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey René,

    jij hebt toch altijd mooie foto's! Maar dit blog laat inderdaad weer de hoogtepunten zien. Die baltsende kemphanen vind ik sowieso fantastisch en die had je ook werkelijk schitterend weten vast te leggen. Maar ook je zwarte Specht en de zwarte Ibis zijn super.

    Mooi item om deze allemaal even bij elkaar te zetten.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat heb je veel moois gezien in die maanden Rene.
    Pracht foto's heb je ook gemaakt, toch mooi om even terug te kijken.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Rene,
    Als je dit overzicht zo laat zien denk ik...wauw, wat heb jij veel mooie waarnemingen gehad dit jaar, maar dat niet alleen, je legt ze ook nog een superscherp vast: Baardmannetje, buidelmees, woudaapje....die zie je toch niet iedere dag. Een heel mooi overzicht Rene, allemaal toppers.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,
    Een bijzonder fraai overzicht met een aantal niet alledaagse vogels. Het eerste half jaar heeft je al veel moois en bijzonders gebracht. Daar komt dan nog bij dat je alles heel fraai hebt vastgelegd.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk om je mooiste foto`s op een rijtje te zien René, mag je trots op zijn.
    Ik heb met veel plezier gekeken,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tsja,
    en dan hebben we pas een half jaar van jouw foto's in beeld. Dat gaat nog wat beloven voor het laatste half jaar.
    Het zijn natuurlijk allemaal top momenten welke uiteraard al in je blog uitgebreid in beeld zijn geweest, toch blijft het telkens weer genieten van jou werk.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat is toch weer een indrukwekkende verzameling René, een hoop soorten die ik nog nooit gezien heb, die heb je toch maar weer mooi gescoord!
    De kemphanen in broedkleed vind ik wel een erg gave waarneming, en ook nog eens prachtfoto's, verder ben ik helemaal verrukt van die kleine dodaars.
    Maar de rest mag er uiteraard ook zijn.
    Jammer trouwens dat je de jonge buidelmeesjes gemist hebt, maar alleen al dit nest vind ik een fantastische vondst.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi René,

    Ik dacht eerst 'begint dat nu al, een overzicht van 2012, maar je hebt je beperkt tot de eerste 6 maanden dus het viel mee.

    Je hebt erg veel leuke soorten mogen fotograferen; jammer van de buidelmees maar die kans komt vast nog wel een keer; de aanhouder wint. Er zitten erg veel mooie foto's tussen; kan niet kiezen!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat laat je toch alvast een prachtige eerste half jaar serie voorbij komen, het zal niet allemaal even gemakkelijk zijn geweest om ze op de kiek te krijgen, maar er zitten hele bijzondere mooie exemplaren tussen, complimenten voor hett zoeken van de vogelsteken het geduld om ze dan nog eens te vinden.Kan niet wachten op deel twee. Of doe je die ook met oud en nieuw, net zoals vorig jaar met de andere bloggers..;-) begin november komt de info voorbij...

    LG Von

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Rene,
    Wat een heerlijke serie dit overzicht van de eerste helft van 2012. Dat wordt nog moeilijk tegen het nieuwe jaar. Ik vind de baardmannetjes heel mooi en het dodaarsje, maar zeker ook de kemphanen. Daarnaast vind ik de waterral, roerdomp en snip mooie waarnemingen. Maar het woudaapje waarschijnlijk nog meer. Tja dus welke eigenlijk niet???
    Kortom een prachtige serie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Rene
    Je overzicht van de eerste helft van 2012 is mega..
    Stuk voor stuk van die momenten in de natuur..waar je echt een kick van krijgt.
    En soms bewust gezocht..en dan weer bij toeval..
    Ja..Natuur laat zich niet dwingen..
    Maar met veel geduld kom je wel veel verder.
    Prachtige serie
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Rene
    Je overzicht van de eerste helft van 2012 is mega..
    Stuk voor stuk van die momenten in de natuur..waar je echt een kick van krijgt.
    En soms bewust gezocht..en dan weer bij toeval..
    Ja..Natuur laat zich niet dwingen..
    Maar met veel geduld kom je wel veel verder.
    Prachtige serie
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo René,

    Prachtig overzicht van mooie vogels die je al gezien en gefotografeerd heb.

    Ditmaal ben ik niet zo héél erg jaloers op je verscheidenheid aan vogels, want de meeste heb ik zelf ook gelukkig kunnen vastleggen. Hoewel ik toch wel jaloers ben op een aantal foto's. Roerdomp!!!Houtsnip en Zwarte Specht. Zo blijft er altijd wel wat te wensen over.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html