"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 13 oktober 2013

IJsvogels

Jonge IJsvogel met prooi (2013)

Een blogbericht over de ijsvogel dat ik creëer ter vervanging van de gadget "De IJsvogel",
dat aan de rechterkant van mijn beginpagina stond.

De afgelopen jaren heb ik op verschillende plekken ijsvogels mogen fotograferen.
Niet alleen een schitterend vogeltje om te fotograferen, maar ook 
zeer zeker om gewoon te observeren.
Als je denkt dat je alles gezien hebt, gebeurt er weer iets verrassends en heb
je i.p.v. een streepje op je lijstje er weer een doel bij.
Want als ik iets geleerd heb over de ijsvogel, dan is het dat dit vogeltje zeer onvoorspelbaar is.

Dit blogbericht bestaat uit mijn mooiste foto's cq momenten van 2011, 2012 en 2013.

Het hele ijsvogelverhaal begint in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Ik ben een ochtendje op stap met Herman en Henk en bij de Oranjekom
hoor ik de roep van een ijsvogel. 
Twee andere mensen komen ook op dat geluid af en ik raak met ze aan de praat.

Zij vertellen mij over een plek in Amsterdam, waar je ijsvogels op 4 meter afstand kunt fotograferen.

2011 (IJsvogel in Amsterdam)

Uiteraard ga ik op onderzoek uit en de eerste close encounter met de magische ijsvogel is een feit en
begint de fascinatie voor dit mooie, kwetsbare vogeltje.

Maar de ijsvogel is ook wel erg lastig te fotograferen, want het is een erg schuw vogeltje.
De enige optie is een goede schuilplek of de camera ergens opstellen en
dan werken met een afstandbediening.

Al mijn foto's zijn genomen vanuit een schuilhut of schuiltentje.

2011
Vrouw (links) en man brengen visjes naar de jongen in het nest.

Het nadeel van mijn eerste ijsvogelplek is de achtergrond bij de ijsvogelwand.
Omdat er vlak naast de wand een boom staat, zorgt dit voor onrustige achtergronden.
Ook staat de zon een groot deel van de dag recht op de plek te schijnen.
Maar op dat moment wist ik niet beter en was helemaal in mijn nopjes met zo'n plek.

2011 (Hemelvaartsdag)
Moeder (links) geeft voor de laatste keer eten aan het net uitgevlogen jong.

Zo'n moment hoop ik ooit nog eens scherper te fotograferen.

2011
IJsvogel met braakbal

Al snel begin ik mij te verdiepen in het leven van de ijsvogel en er ontstaat een lijstje
met momenten die ik graag zou willen fotograferen.

Met enige regelmaat kan ik een wensmoment wegstrepen, maar er komen
ook steeds nieuwe wensen bij.

2011 Jonge IJsvogel Oostvaardersplassen

Hier boven de beroemdste ijsvogelstok van Nederland.
In 2011 was dit de plek om een ijsvogel te fotograferen.

In de winter van 2011/2012 verlang ik al naar het voorjaar.
Omdat ik nu weet waar ik ijsvogels kan vinden en wanneer ongeveer de baltstijd begint,
heb ik al voorpret van alle mooie foto's die ik ga maken.

Op het einde van de winter slaat deze nog 1 keertje keihard toe.
Een lange ijsperiode breekt aan en dat is funest voor een groot deel
van de ijsvogelpopulatie in Nederland.
Circa 75% van de ijsvogels overleeft de winter niet.
Ook "mijn" ijsvogelpaar keert niet terug bij het nest.

IJsvogelnest juli 2012

Het eerste half jaar van 20112 zoek ik tevergeefs naar ijsvogels in de buurt van Amsterdam.
Het lijkt wel of alle ijsvogels van de aardbodem verdwenen zijn.
Dan, in juli 2012 hoor ik het bekende geluid van de ijsvogel wanneer ik een
verkenningstochtje maak door een gebied waar ik regelmatig kom.

In een grote kluit van een omgevallen/omgetrokken boom zie ik een aantal gaten.
Rustig ga ik zitten wachten, volledig uit het zicht.
En ja hoor, na niet al te lang wachten hoor ik weer het geluid van de ijsvogel.

Het nest is in gebruik!

Dan merk ik dat er een prachtige schuilplek vlakbij het nest is.

2012 IJsvogelpaar (vrouw links) in Amsterdam
Voedseloverdracht tijdens de balts (helaas met keihard licht).

Omdat de plek nieuw is voor mij, moet ik nog even zoeken naar de ideale fotografietijden.


Dreigende IJsvogel. 
Er is een rivaal in de buurt.

Aan de hand van de grootte van de visjes, kun je ongeveer inschatten hoe oud de jongen zijn.
In het geval van bovenstaande foto, zal het niet lang meer duren voordat ze uitvliegen.

Met enige regelmaat moet het kleed op orde gebracht worden.

Omdat ik nu een ideale ijsvogelplek heb gevonden, kan ik niet wachten op het voorjaar van 2013.
Nu maar hopen dat de winter niet weer zo zwaar zal zijn als in 2012.

In april 2013 bezoek ik voor de eerste maal de ijsvogelplek.
Al snel zie ik beide ijsvogels vliegen, maar bij het aanzicht van de plek zakt de moed mij in de schoenen.

De mensen van de groenvoorziening zijn zodanig te keer gegaan, dat alle begroeiing verdwenen is.
Omdat de ijsvogels constant gestoord worden op deze manier, is het voor mij ook geen
optie om gewoon te gaan liggen met een camouflagenetje over mij heen.

Het wordt afwachten totdat de begroeiing weer uit zichzelf hersteld is.

Nadat ik terug ben van vakantie, ga ik eens kijken of de ijsvogels misschien
aan een derde legsel zijn begonnen.

IJsvogelvrouw (augustus 2013)

Al snel zie ik een vrouwtje met prooivisje aan komen vliegen.
Aan de grootte van het visje te zien, moeten de jongen net uit het ei gekomen zijn.
Dat betekent dat ik nog zo'n drie weken de tijd heb, totdat de jongen uitvliegen en dat
houdt in dat er pas weer in het voorjaar van 2014 nieuwe kansen komen.

Vissende vrouw 

Poetsende vrouw

In een bepaald soort licht lijken de veren eerder groenig dan blauw.
Ondanks de drukke achtergrond, vind ik dit toch een hele fraaie foto.

Hoewel jongen, nadat ze uit het nest gekomen zijn, bijna direct weggejaagd/gebracht
worden door de ouders, komen ze toch met enige regelmaat hun oude nest bezoeken.

IJsvogelman met vis (2013)

In de 3de week van augustus 2013 zijn de te voeren visjes inmiddels vissen geworden en
dat betekent dat ze snel uit zullen vliegen.

Het vrouwtje komt steeds minder bij het nest.
Waarschijnlijk is ze behoorlijk uitgevloerd nu haar derde legsel op het punt staat van uitvliegen
en heeft ze tijd voor haarzelf nodig om tot rust te komen.

Op naar 2014 en hopelijk worden vele mooie momenten bij de ijsvogels.

Eind augustus 2013 heb ik nog eventjes tussendoor een onverwachte ontmoeting
met een jonge ijsvogel. De verrassing is helemaal groot als dit jong ook nog
eens begint te jagen en zorgt voor een hele grote streep op mijn lijstje.
Het omkeren van de prooi en dan net op het juiste moment afdrukken.

Op naar 2014!

Tot de volgende keer,
René



26 opmerkingen:

  1. Hallo Rene
    Super wat een schitterende serie. De ene foto is nog mooier dan de andere. Ik hoop voor je dat je in 2014 weer zulke mooie opnamen kunt maken en ons laat meegenieten.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig om deze hele serie zo voorbij te zien komen, wat zal de winter lang voor je duren, kan natuurlijk niet wachten om je jongens weer op te zoeken, hoop maar dat de kanten niet te veel zijn kaal gemaakt, net zoals hier aan de dijk, en dat je weer heerlijk kunt genieten.

    Zal morgen even kijken wat ik kan doen met mijn foto of deze aangepast kan worden aan de ruimte, dank je wel voor de tip.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige ode aan de ijsvogel, dit. Heeeeel mooi.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende fotoserie.
    En ja,wat zijn ze leuk hè,de ijsvogeltjes.
    Maar ook bijzonder mooi.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. er zullen weinig fotografen zo,n mooie serie over de ijsvogel hebben.gemaakt dit is heerlijk om te zien,o wat is het mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tjonge jonge René wat een geweldige serie heb je kunnen maken van het mooiste vogeltje van Nederland.
    Ik heb de ijsvogel al weer een aantal jaren geleden mogen zien, ook wat foto's kunnen maken, maar daarna is het rustig geworden, zo hem en haar zeker graag op de foto zetten zoals jij heb kunnen doen.
    Ik vind het echt geweldig zoals jij dit heb kunnen doen.
    Groetjes Irma, uit een zeiknat Enkhuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf dat je je zo verdiept in één soort. En wat een geweldige resultaten!
    Leuk om al die specifieke momenten op de foto te zetten. Hopelijk kun je er volgend jaar weer veel van je lijstje afstrepen.

    Groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Genieten met een grote G is dit, wat een mooie serie en wat heb je er veel tijd en geduld ingestopt maar dat betaalt zich uit dat blijkt wel uit deze schitterende fotoreportage. Het is te hopen dat je de serie volgend jaar weer kunt vervolgen zowel voor jou als voor ons betekent dat dan nog meer genieten!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk is dat, om de vorderingen in fotografie door de jaren heen te zien. Alhoewel je in 2011 hele mooie momenten te pakken hebt, vind ik je fotografie anno 2013 toch veel en veel mooier, René. Misschien ook nog betere apparatuur? En je inzicht, net wat je zelf al beschrijft. Al met al jaloers makende foto's, hoor. Je eindfoto is natuurlijk de absolute (prijs waardige) TOP. Compliment voor de hele serie. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Joke,

      Niet zozeer een kwestie van betere apparatuur, maar meer het beter om kunnen gaan met die apparatuur. Leuk dat je die vordering ziet.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  10. Hoi Rene
    je hebt in de loop van de tijd veel mooie foto's kunnen maken van de ijsvogel ze zijn stuk voor stuk erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Wat een geluk dat je zo'n mooie ijsvogelplek hebt gevonden. Je maakt er ook ontzettend goed gebruik van door het gedrag van de ijsvogel te bestuderen en te fotograferen. Dat geeft een prachtig beeld van deze mooie vogels. Ik wist b.v. niet dat ze wel drie keer konden broeden. Dacht dat twee keer het maximum was.
    De laatste twee foto's zijn prachtig. Natuurlijk door de prooi, maar ook het pootje is zo leuk. Het jong op de grond vind ik ook heel mooi en de foto met de braakbal natuurlijk.
    Ook zie je bij zo'n lange serie goed hoe het licht inwerkt op de kleuren. Zoals je al zegt is de ijsvogel soms groen.
    Geweldige serie René. Dikke complimenten.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jij bent inmiddels een echte IJsvogel expert Rene.
    Mooi gedaan al die hoogte punten op een rijtje.
    De laatste foto is helemaal een topper, wat zal jij in je sas geweest zijn met die foto.

    Groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi René,
    Om te beginnen is het een prachtig overzicht waar je met plezier naar kunt kijken. Ik kan mij ook voorstellen dat je nog enkele momenten mist, zoals bijvoorbeeld van een vogel, die vanuit een hangende positie in de lucht een duik in het water maakt. Het is al eerder opgemerkt dat je kunt zien dat de kwaliteit van de foto's, die echt wel goed was, er toch nog steeds op vooruit gaat. Jouw toenemende kennis van ijsvogels zal er volgende jaar vast wel toe leiden dat je nog veel meer moois zult kunnen laten zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow prachtig verhaal van de IJsvogels in woord en beeld René. En hier blijkt maar weer eens duidelijk wat je er allemaal voor moet doen om zo'n mooie serie te kunnen maken, En hoe meer kennis hoe mooier je opnemen worden. Tof dat je ons laat delen in al je kennis en kunde op het gebied van het gedrag van de diertjes maar ook hoe je je zelf respectvol naar de dieren gedraagt en hoe je gebruik maakt van de omstandigheden. Een prachtig verslag van een aantal jaren pure natuurbeleving en prachtige fotografie, chapeau!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verhaal om te lezen Rene!
    IJsvogels fascineren mij ook enorm. Op de een of andere manier zijn ze heel boeiend. Het blijft een genot om zo'n prachtig vogeltje te fotograferen. En dan zeggen mensen weleens 'Oh, alweer een foto van een ijsvogel op stokkie'. En toch geniet ik elke keer als ik ze kan fotograferen. En dat doe jij ook absoluut, en dit is zeker terug te zien in jouw foto's en verhaal!
    Blijf vooral van ze genieten, en maar hopen dat aankomende winter niet al te streng voor ze word..

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je bent al een echte ijsvogelkenner geworden! Mooie informatie en bloedmooie foto's!
    Ik vind enkele zelfs ontroerend...
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig Rene, ik heb weer genoten van je verhaal en foto''s.
    Ik ben al een tijd niet meer op pad geweest naar de ijsvogels.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige foto's Rene mijn complimenten..

    Groet, Pieter



    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hey René,

    hier kan ik alleen maar van dromen! W
    Wat een prachtig blog met vreselijke mooie geniet momenten :-)
    Dit is echt gaaf om te zien en er zitten werkelijk juweeltjes tussen.
    Foto 10 (en ook 11)is ook zo'n mooitje waar de een op een tak zit en de ander aan komt vliegen.
    Ik ben echt blij dat ik hier van deze mooie vogeltjes kan genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heb je De Nieuwe Wildernis al gezien? Deze blog met ijsvogelopnames doen me aan dat stukje film denken. Heel mooi, zowel jouw aandeel als de film.
    Leuk om alles zo in chronologische volgorde te zien. De omdraaiende prooi is voor mij de topper.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Gonnie,

      Ik heb de film nog niet gezien. Ik zie hem wel op tv ;-)

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  21. Muito encantado com belas imagens no seu blog... Imagens perfeitas com momentos encantadores.
    Parabéns! e considere-se seguido.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi René,
    Als je zo'n overzicht als dit kunt samenstellen, dan mag je toch wel heel tevreden achterover leunen, man, wat heb jij met veel doorzettingsvermogen een mooie collectie beelden kunnen maken! En dan ook nog een goed verhaal erbij, top!
    Van de foto's springt de eerste/laatste er natuurlijk extra uit, maar ook nr 13 vind ik bijzonder omdat hij heel anders is, en natuurlijk de een na laatste met dat pootje.
    Superserie! op naar volgend jaar....
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jeetje ... wat een mooie serie ... ik ben nog steeds op zoek naar mijn eerste close up van een ijsvogel ... :-) ik heb ze wel van ver gezien, maar nog nooit van dichtbij kunnen fotograferen ... ik weet niet de goede plekken om heen te gaan helaas ...
    Ik heb in ieder geval genoten van je mooie foto's en hoop ze in de toekomst ook mooi voor de lens te mogen krijgen. Groetjes, Miranda (www.mirandabos.com)

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html