"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 3 januari 2013

Mooiste foto's 2012 deel II

IJsvogel

Voor mijzelf maak ik graag een overzicht van mooie momenten in een periode van 6 maanden.
Zo'n jaaroverzicht met maar 12 foto's is wel leuk, maar het is wel erg zonde
dat een hoop mooie momenten dan moeten sneuvelen.
Dus hier volgen, om voor mijzelf een volledig overzicht te creëren, mijn
mooiste momenten van de laatste 6 maanden van 2012.

Voor de eerste 6 maanden staan hier de foto's:

Juli 2012
Jonge Groene Specht

Damhert
In deze periode van het jaar zijn de damherten op z'n mooist.
Een bijna volgroeid bastgewei en zo'n mooie lichtbruine kleur.


IJsvogel

IJsvogel (vrouw) in nestholte.

IJsvogel (vrouw)
De ijsvogelpopulatie was met 75% uitgedund door de korte, strenge winterperiode.
Ik was dan ook heel blij dat ik nog een paartje kon vinden en dan ook nog behoorlijk dichtbij mijn huis.
Omdat ik vlak na deze ontdekking op vakantie ging, kon ik niet heel veel tijd doorbrengen bij het nest.
Hopelijk komen ze in 2013 op dezelfde plek terug.

Augustus 2012
Het Kleinst Waterhoen
Toch wel 1 van de minst verwachte ontmoetingen van 2012.
Het kleinst waterhoen is een zeer zeldzame vogel in Nederland en deze vogel
in de Groene Jonker bracht vele fotografen op de been.
Niet echt een topfoto, maar voor de paar seconden dat ik de vogel zag, ben ik
toch heel tevreden met het resultaat.

Koereiger

Jonge Kwak

September 2012
Boomkikker
Met het vinden van een boomkikker, ging een grote wens in vervulling.
Wat zijn ze ongelofelijk klein!
Komend jaar hoop ik wel wat mooiere foto's van ze te kunnen maken, nu ik weet
waar ik ze kan vinden.

Grote Bonte Specht

Watersnip
In september is de tijd om een paar uurtjes bij de snipjes door te brengen.
Meestal staan ze maar een beetje te staan en is het wachten op wat beweging.
Dit is toch wel 1 van mijn favoriete stekjes. Jammer dat er buiten de snipjes zo weinig te zien is.

Grote Zilverreiger

Oktober 2012
Damherten
Oktober is de maand van de damhertenbronst. Vorig jaar ben ik er niet naar toe gegaan, maar
dit jaar begon het toch weer te kriebelen. Ik heb lang getwijfeld of ik deze foto op moest nemen
in dit overzicht, omdat het rechterhert er niet helemaal opstaat.

Rode Eekhoorn

Jonge Grote Stern

Velduil

November 2012
Goudhaantje

Pestvogels
In november werd Nederland overspoelt door pestvogels.
Grote groepen doken overal op en daar doken grote groepen fotografen weer op.
Deze groep, van zo'n 25 pestvogels, dook op in een woonwijkje in Amstelveen.

Ransuil
In november kom je vaak grote groepen ransuilen tegen op de meest onwaarschijnlijke plekken.
In een woonwijk in Noord-Holland zitten ieder jaar zo'n 20 ransuilen op een vaste roestplek.

Turkse Tortelduif

Vuurgoudhaantje

December 2012
Smient
Grote groepen fluitende eenden doen Nederland weer aan.
Toch een raar idee, zo'n fluitende eend ;-)

Waterral
Deze waterral is een vaste bezoeker van een klein stukje natuur in Amsterdam.
Het blijft ieder jaar weer leuk om hem eventjes te bekijken.
Vooral als er ijs ligt.

Het is een beetje lang overzicht geworden, maar ik wilde het zo compleet mogelijk maken.

Eens kijken wat ik in 2013 van mijn wensenlijstje kan fotograferen.
Als iemand een papagaaiduiker in baltskleed (dus met gekleurde snavel) in de tuin ziet,
dan houd ik mij aanbevolen om snel langs te komen ;-)


Tot de volgende keer,
René






23 opmerkingen:

  1. Je hebt toch wel een heel mooi fotojaar gehad geweldig was het om jouw log,s te volgen. wij wensen je veel gezondheid mooi weer en weer een fijn foto.jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Je kan met een goed gevoel terugkijken op 2012. Je hebt veel bijzondere momenten beleefd, als ik alleen al naar je foto's kijk. Bijzondere dieren, vaak bijzonder mooie foto's. Het is wel een goed idee om zo te selecteren per half jaar. Het blijkt in sommige maanden een enorme opgave om te kiezen, en op deze manier bied je ook anderen de kans mee te genieten.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook dit deel is erg mooi om te zien René.
    Mooi gevarieerd dit blogje.
    Je hebt veel moois kunnen fotgraferen.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijke blog, Rene, veel van je wensen zijn in vervulling gegaan, blijft er nog wel iets over? Je weet hele mooie plekjes te vinden, jaloersmakend gewoon, en dan prachtige platen te schieten. Ik heb je blog met heel veel plezier bekeken en wens je graag voor 2013 net zoveel mooie momenten.
    Hartelijke groet, Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt een fantastisch foto jaar achter de rug René, de ijsvogels foto's ben ik helemaal weg van.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René,
    Ik heb het al eerder gezegd, maar dit blog bewijst weer hoe goed je bent in het vinden en fotograferen van bijzondere soorten.
    De foto' die je in dit blog laat zien zijn allemaal prachtig.
    Het begint met de mooie ijsvogel en het eindigt met de waterral. Daartussen heel veel vogels die ik graag eens voor de lens zou krijgen, zoals de velduil, het goudhaantje, de groene specht en niet te vergeten de leuke eekhoorn.
    De foto's zijn erg mooi genomen en goed van kleur.
    Mijn complimenten voor dit moois.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt dat we mee mogen genieten van je mooiste foto's.
    Ik vind die met dat eekhoorntje erg leuk!

    Groet,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige keuze, René. Ik ben al 3x opnieuw begonnen om mijn favorieten eruit te halen, maar dat zijn er zoveel dat ik maar gestopt ben. Eén foto blijf ik erg mooi vinden en dat is de vliegende zilverreiger. Direct begin ik dan te twijfelen of die ijsvogels niet mooier zijn, maar ik blijf toch maar bij m'n keuze. Fantastische serie. Groetjes,Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige serie was het weer Rene.
    En wat een plaatjes van die ijsvogels. Hopelijk zie je ze idd dit jaar weer. Ze blijven me fascineren die ijsvogels..
    Proficiat met deze serie!!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben blij dat je "De Mooiste" in twee delen hebt gedaan, dit zijn toch allemaal juweeltjes.
    Ik wil er een uitlichten, de G.B. Specht die net opvliegt vind ik zo leuk!

    Ben benieuwd waar je volgende keer mee komt,

    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Rene
    Wat een mooie serie, jij hebt aardig je best gedaan in 2012. Ik hoop dat je me in 2013 weer veel moois laat zien.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey René,

    wat moet ik hier nou nog op zeggen!!
    Ik kan alleen maar even een diepe zucht slaken en me even helemaal in je prachtige foto's verdiepen. Allemaal al een keer gezien maar wat mooi om dit weer terug te zien. Schitterend fotojaar had je hoor.
    Ik zie al uit naar je foto's in dit jaar :-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een genoegen wederom om met je mee te struinen door het
    afgelopen jaar. Wat een indrukwekkende lijst met bijzondere
    waarnemingen en dan ook nog allemaal zo mooi vastgelegd.
    Passie, kunde, kennis,geduld en doorzettingsvermogen zie
    je terug in deze serie.
    Ik geloof dat ik maar geen poging doe om hier de mooiste foto
    uit te halen, het is gewoon een heerlijk blog.
    Veel mooie momenten gewenst in het komende jaar en ik kom
    graag weer meekijken en lezen van je natuuravonturen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo René,

    Dit is toch ook weer een heel mooi deel van 2012 om te smullen. Het is op deze manier makkelijker kiezen welke je mooiste zijn. Ik blijf die foto van de IJsvogel zo half uit het nest geweldig vinden. Desalniettemin is de rest van je foto's ook een lust het oog. Over ogen gesproken. Jij hebt er bijzonder goede ogen voor om zulke prachtige vogels vast te leggen. De kibbelende Pestvogels hoog ik de top is ook erg gaaf.


    Dat je dit jaar nog meer van zulke fraaie beelden mag vastleggen, alleen dan van andere vogelsoorten die hoog op je lijstje staan (Papegaaiduiker).

    Groeten,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super serie! Nog een gelukkig nieuwjaar!
    Groetjes,Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig René! Alleen al deze dieren vinden is een kunst op zich, en als je ze dan ook nog mooi op de foto weet te krijgen... tja, je merkt het... ik weet niet zo goed wat ik daarop moet zeggen. Heel erg knap!! En je mag best weten dat ik er enorm van geniet :) René, nog de beste wensen!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Rene,

    Stuk voor stuk mooie platen met enkele vooral heel bijzondere soorten zoals het kleinst waterhoen en het porseleinhoen. De pestvogels zijn heel mooi, het lijkt wel of ze in twee groepjes aan het vergaderen zijn. Ik heb geen papagaaiduiker in baltskleed in de tuin maar als een polifinario ook goed is ben je welkom.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi René,
    In mijn beleving had je in de tweede helft van het jaar maar weinig gefotografeerd, maar deze serie bewijst het tegendeel, wat een hoop moois kreeg jij weer voor je lens! De ijsvogels noem ik maar niet eens meer, die zijn bij jou inmiddels 'gewoon' maar een kwak, koereiger, groene specht zijn toch weer supermomenten. Die hoentjes in de GJ vast ook, maar eerlijk gezegd spreken die me minder aan zo in het slik. Kan me echter voorstellen dat jij er dolblij mee bent.
    De boomkikker is een ontzettend leuk tussendoortje, en mooi gefotografeerd in lekkere frisse kleuren, die zie ik ook terug bij het damhert, mooi, daar houd ik van.
    Tja, het zijn er zoveel, niet te doen om ze allemaal te benoemen, maar vooruit, drieteenstrandlopertjes, grote stern, eekhoorn, prachtige foto's !
    De laatste foto's zijn allemaal nog maar kort geleden, dus die heb ik pas nog geroemd, daarom mag ik ze nu overslaan ;-)
    Samengevat: een geweldig beeldverslag, foto's waar je trots op mag zijn, vooral omdat ik weet dat je er nooit zo heel veel tijd voor hebt, dus reuzeknap dat je dit allemaal voor elkaar gekregen hebt!
    groetjes Loes

    ps
    iets afspreken lijkt me leuk, ik ben al tijden niet in de OVP geweest, zou daar wat te beleven zijn? of heb jij een beter idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een prachtige foto serie zeg dat is oprecht genieten Renee
    Groeten , Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. René Ik weet niet hoe ik jou anders moet bereiken als op deze manier,
    Jij schreef ...jammer dat je maar 1 velduil hebt , maar ik wil er nog veel meer neer zetten hoor maar ik dacht dat ik er onder vogels ook al neer gezet had , maar morgen komen er meer !!!
    groeten Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi René,
    Dank je wel voor je reactie op mijn blog !!
    Ja het drieteen standlopertje is echt mooi gelukt omdat het gisteren heel koud was zaten ze ook wat rustiger hahaha zodoende kon ik dichterbij komen met een 100/400 mm l- lens Vind ik dat je dichtbij moet zijn , de mensen met een hele grote toeter is het een klein kunstje denk ik maar ja een extender er tussen is wel een optie maar dan heb je geen AF en veel licht verlies !!
    Jij hebt zeker ook een 5-6-of 700 lens ?
    Nogmaals bedankt !!!
    groeten , Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Rene,
    Prachtig om te zien al die foto's van je. En het is te veel om op te noemen wat ik het mooist vind.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html