"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

donderdag 5 september 2013

Mooiste foto's 2013 Deel I

Sperwer met jong

Om een goed overzicht te houden, maak ik iedere 6 maanden een selectie per maand
van de mooiste foto's cq momenten.
Het viel mij zeker niet mee om tot een keuze te komen en plaats deze keer iets meer foto's dan normaal.
De mooie momenten volgde elkaar in sneltempo op.
De nieuwe aanpak, die ik vanaf begin dit jaar volg, werpt duidelijk zijn vruchten af.

Betere voorbereiding en fotograferen vanuit schuilplaatsen zorgt gewoon voor betere foto's.

Sorry als het bericht erg lang is, maar ik maak dit soort overzichtjes dus voornamelijk voor mijzelf.

Januari 2013

Deze maand werden we getrakteerd op veel sneeuw.
Dat levert niet alleen prachtige plaatjes op, maar zorgde er ook voor
dat dieren een hoop van hun schuwheid verloren.

Vos

Waterral

Wilde Zwanen

Grote Zilverreiger

Ooievaar

Roerdomp

Februari 2013

Ook de eerste helft van februari ligt er een dik pak sneeuw.
In de tweede helft van deze maand beginnen de vogels al langzaam
maar zeker te denken aan nakomelingen.

Zwarte Kraai 

Vos

Eekhoorn

Futenbalts achter gordijn van riet

Grote Bonte Specht

Drieteenstrandloper

Maart 2013

Een maand waarin de diverse trekvogels weer naar Nederland komen.
Meerdere malen heb ik grutto's en kieviten voor de lens gekregen,
maar ze haalden de selectie niet in maart.

Ooievaar

Kleine Plevier

Bontbekplevier

Goudplevier

April 2013

April is een topmaand met een aantal mooie nieuwe soorten.
Ook ga ik op bezoek bij Coby  (Natuurkieker) om de adder te fotograferen.
Helaas lukt dat laatste niet in de maand april, maar omdat ik de juiste plek nu ken,
kan ik ze een maand later wel fotograferen als ik een midweekje in Drenthe ben.
Ook al was het weer die dag niet zo best, het was wel een heel leuk uitstapje en
een mooie kans om de tuinappelvinken te bekijken.

Appelvink

Dodaars

Krooneend

Scholekster 

Sperwer

Wintertaling 

Jonge Nijlgans

Mei 2013

Tsja, mei was ook al zo'n topmaand met een aaneenschakeling van mooie ontmoetingen.
De lang gekoesterde wens om adders in het wild te zien en te fotograferen kwam eindelijk uit
en het was de start van project sperwer.

Adder

Kemphaan

Kemphaan

Nonnetje

Boomleeuwerik

Kleine Plevier met jong

Kleine Plevier

Purperreiger

Kluut

Tureluur 

Juni 2013

Deze maand stond voornamelijk in het teken van de sperwers.
Dat was een fantastische ervaring, waar ik nog een apart blogje aan zal besteden.
Maar er waren meer topmomenten. zoals de boomkikkers op verschillende locaties 
in Nederland en de jonge vos die ik in de AWD mocht bekijken.

Boomkikker

Kleine Plevier

Fuut

Sperwer

Steenuil

Vos


Tot de volgende keer,
René


22 opmerkingen:

  1. Een zeer geslaagd halfjaar! Je hebt dank zij je voorbereiding en doorzettingsvermogen een hoop moois voor je lens gehad. De meest unieke beelden vind ik toch wel de sperwer met jongen, zoiets zie je niet vaak, dit was een prachtkans die je goed benut hebt.
    Fotografisch gezien knalt voor mij de zilverreiger er uit, die vind ik echt super, zó anders dan anders, heel sterke foto.
    Verder ben ik verrukt van het pleviertje met jong, en ook de foto van de dodaars kan mij zeer bekoren.
    De rest is het bekijken ook meer dan waard hoor ;-)
    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Loes,

      Daar kan ik mij helemaal in vinden. Ik zelf vind dat de zwarte kraai ook in dat lijstje hoort ;-)

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
    2. Hmm... nee, voor mij niet, sorry ;-) Dan liever de wilde zwanen in de vlucht!

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige foto's heb ik dit half jaar kunnen maken René.
    Ik vind ze allemaal perfect, vooral de lage standpunten bij de dodaars en de krooneend is super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben hier gewoon stil van en zit heerlijk te genieten van al dit moois en denk dan aan de inspanningen die je hebt geleverd om dit resultaat te behalen,geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René,
    Wat heb jij al een rijke oogst dit jaar. De ene foto is nog mooier dan de andere. Zonder de andere foto's te kort te doen vind ik de waterral (3), de zilverreiger (5), de ooievaar (14), de plevier (15), de sperwer (22) en de jonge kluut (35) het mooist. Gefeliciteerd met zo'n prachtige reeks.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige serie foto's. Heel veel met dieren die ik zelfs nog nooit heb gezien laat staan voor de lens heb gekregen. Het Kluutje vind ik het allermooist en daarna de Zilverreiger maar ze zijn allemaal gewoon prachtig! Wat een heerlijkheid om zoveel moois gezien te hebben en vervolgens ook nog zo mooi hebben weten vast te leggen. Dat moet een goed gevoel geven :0)

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste René, ik kan me voorstellen dat het voor jou lastig kiezen is welke de mooiste foto's zijn. Naar aanleiding van je fuut in deze lijst, heb ik die serie nogmaals doorgekeken (eigenlijk...voor de zoveelste keer). Wat zijn het een sierlijke vogels en wat een ongelooflijke foto's. Maar die je uitgekozen hebt, vind ik ook wel de allermooiste.
    Verder vind ik de foto's van het sperwernest super, de vosjes op 9 en 42, enneh.. de appelvink, enneh... de zilverreiger in de sneeuw...
    Nou ja, ik zal ze maar niet allemaal opnoemen. Geweldig genieten om dit te bekijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. René wat laat je hier allemaal prachtige foto's zien, stuk voor stuk juweeltjes. De Zilverreiger in de sneeuw in het water vind ik echt heel bijzonder, en ook de adder vind ik er mooi opstaan. Maar de hele serie is top! Groetje Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rene,
    Ik ga geen voorkeur uitspreken hoor, het zijn niet voor niets je toppertjes van dit half jaar, hoewel de kleintjes wel heel schattig zijn. En de vosjes. TOP-genietblog!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn reactie duurde dan iets langer, maar ik ben er even goed voor gaan zitten. Deze foto's zijn te mooi om even snel te bekijken. Als ik dit zo zie heb je alleen maar fotografische hoogtepunten gehad, René. De één nog mooier dan de ander en ik blijf erbij, het is doodzonde dat er niets meer mee gedaan wordt dan alleen je blog en je plezier. Eigenlijk vind ik ze allemaal even mooi, maar ik ben dol op zwanen en foto 4 vind ik dan ook erg mooi. Verder vind ik fotografisch gezien foto 8 fantastisch (mooie compositie en wit en zwart beiden prachtig onder controle) en 10, 13, 32 en 35. En je laatste foto kun je zo aaien. Hele mooie serie en we doen het allemaal toch ook (een beetje) voor ons zelf? Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi halfjaarsoverzicht heb je gemaakt René!
    Ik ben straks benieuwd naar het volgend half jaar.

    Groet en een fijn weekend,
    Willy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Via via op je blog terecht gekomen. Wat een prachtige foto's!
    Kan me voorstellen dat je het lastig vindt om 1 foto per maand te kiezen zeg...
    Als je het goed vindt, ga ik je volgen (ben sinds kort op Blogger) :-)
    Fijn weekend! Groetjes, Nathalie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René, je maakt het overzicht dan misschien wel vooral voor je zelf, maar ik ben
    blij dat we er toch wel even van mogen mee genieten.
    Wat een prachtige momenten heb je dit jaar al vastgelegd. Absoluut het meest bijzonder toch wel het project Sperwer, bewondering voor de wijze waarop je dit hebt gedaan, het heeft je echt unieke opnamen opgeleverd. Ook supermooi vind ik je opnamen van de Kleine Plevier en het jonkie, maar verder zou ik iedere foto die hier staat wel graag zelf gemaakt hebben.
    En natuurlijk leuk om eens samen op stap te zijn geweest en gelukkig uiteindelijk je Adder toch nog gekregen...
    Een genoegen om al deze mooie foto's langs te zien komen en bewondering voor je dat je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nu René je hebt wel je best gedaan om ons blij te maken met zoveel moois !!!
    Ik geniet er onzettend van !
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig overzicht René.
    Een lang maar mooi logje, maar dat is geen straf om te bekijken ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Complimenten René,
    dit allemaal in een halfjaar tijd! waar haal je de tijd vandaan om allemaal van die topmomenten te mogen beleven.
    Er zal uiteraard een groot deel aan voorbereiding aan vanaf gaan.
    In ieder geval bedankt dat je ons laat meegenieten van deze foto's.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey René,

    een favoriet uit deze kan ik echt niet kiezen.
    Dat zal ook de bedoeling niet zijn, maar wat een gaaf blog
    met al deze prachtige momenten. Je ziet dan ook dat een goede voorbereiding
    en juiste schuilplaatsen/doeken de mooiste resultaten opleveren. Uiteraard ook de gekozen plekken want je moet wel weten waar je wat kan vinden en hoe je dat het mooiste uit kan laten komen. Je zet hier werkelijk een fantastisch blog neer.
    Ik heb er echt super van genoten.
    Dikke complimenten voor deze mooie items.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Inderdaad een lang bericht. Maar wat zijn ze mooi! Geweldig al die prachtige foto's van veel verschillende onderwerpen. Hoevel het wel allemaal dieren zijn, zijn de foto's erg afwisselend. Prachtig!

    groetjes Senna
    www.sennacamara.blogspot.com (nieuwe naam)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een geweldige serie René. Er zitten heel mooie foto's bij en foto's van heel speciale ontmoetingen of momenten. Mooi vind ik de zilverreiger in de sneeuw! Die lijn in de foto is prachtig. Ook mooi vind ik de kleine plevier. Speciale momenten zijn de foto's met de sperwer met jongen. Ongelooflijke beelden. Maar ook de kemphanen en plevier met jong en de adder.
    Je kunt wel heel tevreden terugkijken op het afgelopen half jaar.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi René,

    Hele mooie compilatie, je kunt zeker wel zeggen dat je een heel succesvol halfjaar achter der rug hebt. Het is moeilijk om uit zo'n grote hoeveelheid de beste aan te wijzen, maar ik vind je foto's van de krooneend en dodaars, genomen vanuit een laag camerastandpunt heel goed. Dat lage standpunt geeft toch duidelijk een flinke meerwaarde aan watervogelfoto's. Ga zo door in het tweede halfjaar zou ik zeggen.
    Zit momenteel in Drenthe en fotografeerde daar deze week ook een adder.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi René,
    Wat een mooi overzicht en wat een goed idee om te doen. (leuk voor de regenachtige dagen die er nu aan komen). Prachtige foto's, waar ik echt geen voorkeur heb voor 1 bepaalde foto: De waterral en roerdomp maken wel indruk op mij, maar ook de jonge kluut en kievit, en het kleine pleviertje met jong.
    De kemphanen in hun baltskleed zijn prachtig, die heb ik zo nog niet gezien, en staan dus op mijn lijstje voor volgend jaar, net zoals de boomkikker.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html