"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zaterdag 7 januari 2017

Mooiste foto's 2016 Deel I

Jagende Velduil

Om een goed overzicht te houden, maak ik iedere 6 maanden een selectie per maand
van de mooiste foto's cq momenten.

De openingsfoto is voor mij de allermooiste van de eerste 6 maanden van 2016.
Een jagende Velduil zo lekker voor de camera krijgen is natuurlijk fantastisch.

Januari 2016

Baardman

In de eerste maand van 2016 ben ik een paar keer op zoek geweest naar Baardmannen
en Roerdompen. De Roerdomp bleef te ver weg, maar de Baardmannen lieten
zich af en toe mooi zien. Ze wilde alleen net niet even op die plekjes
gaan zitten, waar een mooie rustige achtergrond mogelijk was.
Dan maar eentje in zijn natuurlijke omgeving.

Nonnetje (man)

In de winterperiode ga ik regelmatig naar de waterkant om watervogels te fotograferen.
Zeker met kou is het vaak lastig om geduldig af te wachten.

Nonnetje (vrouw)

Maar geduld wordt toch regelmatig beloond.
Een nonnetje met een mooi stekelbaarsje in de snavel is nog
steeds de wensfoto. Vaak gezien, maar altijd te ver weg.
Misschien in 2017.

Fuut

Midden in de winter zijn de Futen tegenwoordig al in zomerkleed.
De balts wordt al in februari ingezet.
Maar niet iedere Fuut is er snel bij, waardoor er een groot verschil in verenkleed
te zien is bij deze vogels.
Aan een Fuut kun je precies zien, wanneer hij/zij gaat duiken.
De veren gaan plat en de vogel neemt een bepaalde houding aan.
Blijven leuke momenten om vast te leggen.

Februari 2016

Buizerd

Een maand met een forse koude-periode.
Dus weer op jacht naar de Roerdomp, maar ook nu wilde de vogel niet lekker meewerken.
Het was al lastig om hem van afstand te spotten, laat staan fotograferen.
Gelukkig waren er ook vogels die wel wilde poseren.
Zoals bovenstaande Buizerd op het Oostvaardersveld.

Putter

Of deze Putter. 
Een vogeltje dat ik tegenkwam op 1 van mijn 3 tochtjes richting een aantal Velduilen.
Die bleven aldoor maar zitten op de meest afzichtelijke plekken.
Overal zwarte aarde en bijna al die plaatjes zijn de vuilnisbak ingegaan.

Roodborst

Nee, dan dit Roodborstje dat rustig bleef doorhuppelen op een bevroren plasje,
dat kapot gereden was (het plasje dus) door een auto.
Het leverde een foto op, welke foto van de week werd bij Roots Magazine.
Ik was erg blij met dit plaatje, toen ik op mijn schermpje keek.

Roodhalsfuut

Deze maand kwam ik ook een Roodhalsfuut tegen.
De vogel bleef lang op deze plek hangen, maar vertrok helaas net op
het moment dat hij bijna in geheel zomerkleed was.
Zo jammer, want ik ben al een tijdje op zoek naar een Roodhalsfuut in prachtkleed.

Torenvalk

Vaak zie ik Torenvalken bij mij in de polder.
Meestal biddend in de lucht en vaak zittend op een paaltje of verkeersbord.
Maar heel af en toe krijg je er eentje voor je neus, die net een muisje aan het eten is.
Fascinerend om te zien hoe zo'n muisje uit elkaar getrokken word en
met huid en haar wordt opgepeuzeld.

Maart 2016

Grutto

De maand maart staat in het teken van de terugkeer van de weidevogels,
met uiteraard de Grutto als de meest bekende.
De Grutto heeft het zelfs geschopt tot onze Nationale vogel.
Een prachtige vogel die het nog steeds erg lastig heeft in Nederland.

Bruine Kiekendief

Op verschillende plekken kwam ik Bruine Kiekendieven tegen.
Schuwe jongens die ook nog eens sluw zijn.
Ze staan er om bekend dat ze schijnnesten bouwen, 
om jagers om de tuin de leiden.

Sperwer (vrouw)

Op twee plekken midden in Amsterdam, wordt genesteld door Sperwers.
In maart wordt begonnen met de nestbouw en dat is dé tijd om
deze roofvogels te fotograferen.
Geen bladeren aan de bomen en je weet zeker dat ze om
de zoveel tijd terugkomen om weer een stukje aan het nest bij te bouwen.
Als je dan wat grote, dunne takken strategisch neerlegt,
kun je er bijna op vertrouwen dat ze die op komen pikken.
Zo ook hier, al duurde het een uurtje.

Kievit

Nog een weidevogel die het lastig heeft. De Kievit.
Een vogel die prachtige kleuren laat zien onder de juiste lichtomstandigheden.

Grutto

Nog eentje van de Grutto.
Gewoon omdat het kan en omdat dit plaatje zo mooi is.

Nijlgans

Eén van de eerste vogels die met kleintjes komt, is de Nijlgans.
Een exoot en wel eentje die snel zijn plek veroverd in Nederland.
Zeer agressief zijn de volwassen vogels en niet bepaald mijn favoriete soort.
maar die kleintjes zijn toch zo ontzettend schattig he?

April 2016

Dodaars

Het begin van de paartijd.
Vogels krijgen hun prachtkleed en zingen het hoogste lied.
Ook de Dodaarzen laten zich goed horen en zijn zeer territoriaal.
Het kleinste Fuutje is zeer fel tegen zijn soortgenoten en dat levert mooie taferelen op.

Blauwborst

Als er 1 vogel de lente met zich meedraagt, is het de Blauwborst wel.
Een niet heel algemene vogel, maar als je weet waar je moet zoeken,
gaat het zeker lukken. In deze maand zijn ze vaak luid zingend te vinden
op een rietpluim en met een beetje beleid zeer goed te fotograferen.

Pimpelmees

Bij het wachten op de zingende Blauwborst, kun je vaak leuke bijvangsten verwachten.
Deze Pimpelmees deed zich tegoed aan een Lisdodde, terwijl
de Blauwborst verstoppertje speelde met mij.

Rietgors (vrouw)

Bij een volgend bezoek aan de Blauwborsten, liet deze Rietgors zich als
bijvangst noteren. Het was eventjes listig manoeuvreren voordat het 
best mogelijke plekje was gevonden.

Mei 2016

Eidereend

Mei is toch wel de meest vruchtbare maand voor de vogelfotografie.
Op Texel kwam ik een groepje baltsende Eidereenden tegen.
Het kostte een heel vies pak, maar het was de moeite waard.

Familie Fuut

In Mei leggen alle vogels een ei en sommige doen dat al in het begin van de maand.
Kleine Fuutjes op de rug van de ouders blijft een leuk gezicht.
Ik moet het gewoon fotograferen ;-) Iedere keer weer.

IJsvogel

Inmiddels heb ik al een grote verzameling IJsvogelfoto's.
Maar eentje waarbij een braakbal heel erg langzaam omhoog kwam ontbrak nog.

Paartje Kluten

Op Texel is het vinden van Kluten een koud kunstje.
Helaas geen mooi ochtendlicht tijdens een midweekje.
Iedere ochtend mistig en grijs weer.
Dan maar iets later op pad en zoeken naar een mooie spiegeling. 

Rosse Grutto

Texel is het eiland om vogels te fotograferen.
Het jaar rond zijn er vele soorten te vinden en vaak goed te fotograferen.
Je moet alleen even weten waar je moet zijn en op welke tijdstippen.

Velduil

Zoals bij deze Velduil.
De mooiste ontmoeting tijdens een korte vakantie.
Ook hier bleek dat je het beste een vogel op je af kunt laten komen ipv er achteraan te rennen/rijden.
Dat levert gewoon de mooiste platen en momenten op.

Steltkluut

Een mazzeltje in de polder.
Bijna nooit ga ik kijken bij dit plasdras-gebiedje en als je dan eens gaat is het bingo.
Ook hier weer een kwestie van gaan zitten en wachten totdat het paartje Steltkluten
langs kwam paraderen. Een zeldzaamheid in Nederland.

Juni 2016

Gekraagde Roodstaart (vrouw)

Nadat ik in het voorjaar de Roodhalsfuut gefotografeerd had, hoorde ik op
de terugweg een onbekend geluidje.
Het bleek het geluid van een Zwarte Roodstaart te zijn.
Tijdens het fotograferen van die Zwarte Roodstaart, merkte ik dat er 
ook een paartje Gekraagde Roodstaarten in de buurt was.

Gekraagde Roodstaart (man)

Een mooi buitenkansje om deze ouders te volgen tijdens het
groot brengen van hun kroost.
Daar gaan heel wat insecten door in een dag en ook nog eens een zeer gevarieerd dieet.

Bruine Kiekendief

Eindelijk lukte het in deze maand om een jagende Bruine Kiekendief
van dichtbij te volgen en te fotograferen.
Soms duurt het gewoon eventjes voordat je een kans krijgt.

Jonge Dodaars

Het doel van deze maand was om een jonge Dodaars op de rug van een ouder
vast te kunnen leggen. Ik was net een paar dagen te laat, want de jongen zijn
snel te groot om op de rug mee te blijven liften.

Familie Dodaars

Gele Kwikstaart

Een paar avonden achter elkaar heb ik geprobeerd om een in de lucht hangende
Gele Kwikstaart te fotograferen.
Vele foto's later kwam dit plaatje uit de camera rollen.
Dit jaar nog maar eens in de herhaling en kijken of het beter kan.

Een lange reeks foto's, maar voor mij allemaal hoogtepunten van
de eerste zes maanden van 2017.
Meestal neem ik een soort niet dubbel op,
maar daar heb ik deze keer ook maar een uitzondering op gemaakt.

Tot de volgende keer,
René

11 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende, veelzijde, dynamische serie zeg. Fraai hoor. Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi René,
    Dat is effe binnenkomen,.... wat een geweldige foto's!!
    Wat lijkt me dat moeilijk om een selectie te maken voor zo'n overzicht. Want jouw foto's zijn altijd van een hoog niveau.
    Ik zou daarom niet kunnen zeggen, welke foto mij het meeste aanspreekt. Maar gelukkig hoeft dat ook niet en kan ik er gewoon van genieten. Een hele mooie reeks in dit overzicht René, TOP!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht even dat ik dit blogje al had gezien, maar dat was een ander overzicht van 2016. Wel een aantal bekende platen passeren hier de revue, maar dat mag de pret niet drukken. Ze blijven schitterend om te zien, stuk voor stuk. Zeer motiverend om te zien. Of ik het ooit zover zal schoppen betwijfel ik, maar ik ga wel meer mijn best doen ;-)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi René
    Mooi overzicht van 2016 ik hoop dat het komende jaar net zo goed is.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om al deze toppertjes nog eens bij elkaar te zien, een hele fraaie verzameling, hier mag je trots op zijn!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi René, Je hebt weer fantastische foto's gemaakt in 2016 en vaak met heel veel geduld, wat rijkelijk beloond is! Die velduil is adembenemend, ongekend mooi! Wat een moment en wat een scherpte. Maar al je foto's zijn juweeltjes hoor! Die roodhalsfuut is dan wel niet in zomerkleed, deze is prachtig. Ook de Baardman en Rietgors erg fraai. extra mooi is en blijft de gele kwik in de gele bloemen.Een steltkluut zo in detail te kunnen fotograferen, wie wil dat nou niet! Je hebt best wel vaak geluk! De sperwer is om van te kwijlen ;-) En je grutto's beeldschoon. Ik kan ze allemaal wel noemen...wat een fotofeest! En gefeliciteerd met de prachtige plaat van de roodborst in de ijsblokjesplas!!! terecht een winnaar.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi René,
    Raak je al gewend aan alle loftuitingen? Het is natuurlijk geen verrassing dat je veel lovende reacties krijgt want iedere plaat is een schoonheid. De lage standpunten brengen iets extra's, maar het zal niet altijd makkelijk geweest zijn zo'n standpunt in te nemen. Mooie achtergronden wil uiteraard iedereen, maar soms moet je het doen met wat je krijgt en dat is niet altijd top. In zo'n verzameling neem je natuurlijk alleen toppers op. Het resultaat is dan weer wel dat je kunt concluderen dat je niet alleen veel moois voor de lens hebt gehad, maar er ook prachtige platen van geschoten hebt.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtcollectie, René. Hier mag je beretrots op zijn.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi René,
    Wat een serie super foto's van het afgelopen jaar.
    Ik heb er van genoten.
    Foto 3,16 en 24 zijn echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hey René,

    wat een schoonheden in dit blog zeg!! Echt waanzinnig! Je openingsfoto van die jagende velduil is dan ook echt te gek maar ook alle andere foto's die hier in dit blog staan zijn gewoon juweeltjes. Jij weet als geen andere om de mooiste plekjes te vinden en daar dan ook nog weer heel vele moois te platen. ik kan dan ook geen favo aanwijzen want deze foto's zijn werkelijk allemaal supergaaf! Dit is echt genieten. Ik hoop dat je dit jar ook weer van die mooie plaaten scoort.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie serie René waarvan we er inderdaad in je vorige blog al een aantal zagen, maar hier met hele mooie toevoegingen. Ik kan me helemaal vinden in je mooiste van 2016, de jagende velduil. Over het algemeen vind ik je dodaarsfoto's eruit springen, mooi vooral ook door het lage standpunt. Verder wil ik het mannetje bruine kiekendief noemen en zo zou ik een sperwer ook nog wel eens willen fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html