"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

zondag 13 juli 2014

Mooiste foto's 2014 Deel I

Havik

Om een goed overzicht te houden, maak ik iedere 6 maanden een selectie per maand
van de mooiste foto's cq momenten.
Het viel mij zeker niet mee om tot een keuze te komen en om de lengte van dit bericht niet te lang te maken,
 heb ik een aantal opnames moeten schrappen, welke ik achteraf alsnog in dit overzicht op ga nemen.

In de eerste 6 maanden van 2014 kon ik een paar wenssoorten eindelijk op de foto zetten,
maar er waren ook teleurstellingen.
De grootste teleurstelling?
Eindelijk kon ik de paring van de ijsvogels fotograferen, maar doordat ik net
daarvoor bezig was met het uitproberen van filmpjes maken met de camera,
waren op het moment supreme  de instellingen verkeerd en konden alle
foto's de vuilnisbak in.

De wenssoorten welke ik in de eerste 6 maanden van 2014 goed op de foto heb kunnen zetten:
De Havik, de Strandleeuwerik, de Grauwe Klauwier, de Koekoek, 
de Kuifduiker en de Gele Kwikstaart.

Zes streepjes op mijn wenslijstje.

Januari 2014

Fuut

In de maand Januari heb ik menig uurtje aan de waterkant doorgebracht.
Wel een beetje fris natuurlijk, maar met de juiste kleding is het wel uit te houden.

Sneeuwgors

Kuifduiker

De wens was om visvangende nonnetjes te fotograferen, maar ik kreeg een andere wenssoort
voor de lens: De Kuifduiker.
Helaas in winterkleed, dus de kuifduiker in zomerkleed moet nog maar even wachten.

Meerkoet

Februari 2014

Boomkruiper

Wilde Eend (vrouw) in High Key

Pimpelmees

De winter is zo zacht geweest dat de dierenwereld dit jaar al erg vroeg aan de gang 
gaat met zorgen voor nieuw nageslacht.
Nestjes worden gebouwd en paartjes worden gevormd.

Scholeksters

Staartmees met nestmateriaal

Maart 2014

Bontbekplevier

Buizerd

Havik

Al lang stond de Havik erg hoog op mijn wensenlijstje.
Ik moest er een paar keer voor op pad, maar toen de Havik zich eenmaal een keertje
liet zien, was het ook direct goed raak.
Ik ben nog een paar terug geweest in de hoop om foto's te maken
van een havik met prooi, maar dat blijft op het lijstje staan voor 2015.

Kokmeeuw met vallende prooi

Kwak

Bosanemoon
Gemaakt tijdens de workshop van Juf Loes.
Al lang wilde ik leren om schilderachtige foto's te maken.
Maar ja, probeer maar eens een datum vast te leggen als je het allebei druk hebt.
In de maand maart was het dan eindelijk zover.
Nu nog veel oefenen en misschien wordt het dan nog wat ;-)
De theorie is zo simpel, maar de praktijk zo lastig.

Jagende Blauwe Reiger

Zwerm Spreeuwen (Nijkerk)
Zo'n 20.000 spreeuwen hadden zich in maart verzameld bij Nijkerk.
Tijdens het laatste daglicht vormde de zwerm iedere avond prachtige figuren.
Helaas was het erg bewolkt op de avond dat ik er was en dus geen mooie luchten.

Rivaliserende Knobbelzwanen.

Wat een spektakel als twee van zulke grote vogels met elkaar in gevecht gaan.

April 2014

Boomklever

Dodaars met prooi

Engelse Kwikstaart

Huismus met juffertje als prooi

Kuifeend

Strandleeuwerik

Een weekje Texel was goed voor een aantal mooie soorten.
Met stip op 1 op het Texellijstje stond de Strandleeuwerik.
Op een hele mistige ochtend kon ik na lang zoeken toch nog een paar foto's
maken van de strandleeuwerik.

Baltsende Visdiefjes

Zingende Winterkoning

Mei 2014

Buizerd met prooi welke de kraai en de kauw willen stelen

Gele Kwikstaart

Visoverdracht IJsvogels (vrouw links)

Jonge Koolmees

Jonge Ransuil

Jagende Velduil

Visdiefje

Jonge Knobbelzwaan

Juni 2014

Jonge Haviken (twee meisjes)

Was de Havik fotograferen al een wens voor mij, het fotograferen
van jonge haviken leek mij onmogelijk. 
Via een klein doorkijkje kon ik een nest net goed genoeg bekijken en
maar liefst 3 jonge haviken fotograferen.

Jonge IJsvogel

Grauwe Klauwier (man)

Nog zo'n soort welke hoog op mijn verlanglijstje stond.
Maar deze vogel komt niet zo heel vaak voor in mijn omgeving.
Toen ik een paartje ontdekte niet zo heel ver bij mij vandaan, was de keuze snel gemaakt.
Gelukkig lieten ze zich allebei goed zien en na een beetje wachten, gingen ze
ook nog eens op een mooi plekje zitten.
Tsja, soms is natuurfotografie een bron van frustratie, maar met
grote regelmaat is het ook een fantastische hobby.

Koekoek

Deze schuwe vogel was mij lang te slim af, maar deze keer kon ik hem 
net genoeg onzichtbaar benaderen en bleef de koekoek net lang genoeg zitten.
Lekker hoor!

Kneu

Oeverzwaluw

Je gaat voor de ene soort op pad en een andere soort blijkt de broedplek gekraakt te hebben.
Daar maak je dan even dankbaar gebruik van.

Zo, dit waren de foto's van de eerste 6 maanden van 2014.

Tot de volgende keer,
René










17 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's René echt vakwerk wat je hier laat zien.
    Welke ik nu het mooiste vind zou ik niet weten, kan er niet uit kiezen.
    Dit is genieten en wat veel soorten, jaloersmakend ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super natuurfoto's, maar dat was je inmiddels wel bekend.
    Zou je zo af en toe eens wat technische info willen geven;
    Soort en type toestel, lenzen, filters en eventuele nabeweking.
    Kan 'k 't ook eens proberen, wie weet?
    Het is duidelijk, bij deze bijzondere foto's van jou loopt het water me uit de mondhoeken van enthousiasme.
    Super!!
    Grt. Harry ( vriefoto.blogspot.nl )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allemaal vind ik het prachtige foto's René, de ene nog mooier als de andere.
    Eem keuze maken is dit keer gewoon niet te doen.
    Het zijn allemaal toppers, maar je zegt het zelf al het zijn de beste foto's van dit eerste half jaar van jou.EEn blog om weer van te genieten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een geweldige oogst, René.
    Het is echt een genot om deze foto's te bekijken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt het vast moeilijk gehad om een keuze te maken voor de je halfjaar overzicht, René. Wat ik regelmatig voorbij zie komen aan foto's is er allemaal meer dan geschikt voor. In één woord: adembenemend! Natuurlijk heb ik een persoonlijke voorkeur. En dat is niet vanwege de bijzondere vogel, maar meer vanwege de uitstraling van het totaalbeeld. Dat zijn 7, 19 en 26. Je zou ze zo als poster aan de muur kunnen hangen. Je laatste foto hoort ook bij m'n favorieten. Wat had je daar een schitterend licht. Foto 35 is van een hoog aaibaarheidsgehalte. Misschien is die iets ruimer uitgesneden nog mooier. Al met al: prachtig! Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Joke,

      Nummer 35 kan niet ruimer uitgesneden worden, zonder dat er delen van andere kleine zwaantjes in beeld komen.

      Groetjes,
      René

      Verwijderen
  6. Ik sta versteld van de grote verscheidenheid die jij weet vast te leggen !!
    Zooooooooooo mooi !!!
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, wat een mooi overzicht, waar moet ik beginnen.....haha, tussen alle vogels viel mij die mooie macrofoto van de bosanamoontjes wel op! Erg mooi vond ik de kokmeeuw die zijn buit laat vallen, alle ijsvogelfoto's, de watervogels vanwege het mooie licht en lage standpunt, de zingende winterkoning vind ik ook top. Alleen de high key eend en de eerste pimpelmees vind ik wat minder geslaagd, maar verder is dit weer een topserie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En dan vergeet ik de roofvogels en uilen nog, die jonge ransuil en de haviken, super...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Via de blog van 'Juf Loes' hier terecht gekomen, Wat een indrukwekkende serie vogelkiekjes laat je hier zien! ben ik wel een beetje stinkend jaloers op...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een schitterende serie foto's waarvan de jonge Knobbelzwaan en de jonge Koolmees me gevoelsmatig het meest aanspreken.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een imposante serie foto's laat je hier zien René. Het zijn niet alleen allemaal schitterende foto's, maar ook nog eens bijzondere momenten of geen alledaagse verschijningen. Ik heb het al vaker gezegd maar ik heb er grote bewondering voor dat je dit allemaal voor elkaar weet te krijgen en dan ook met respect voor de dieren.
    Ik kan geen echte favoriet aanwijzen, ik geniet van alle foto's evenzeer evenals trouwens van je informatie die je altijd bij je foto's geeft van de omstandigheden waaronder je de foto's het gemaakt.
    Dank dat je al dit moois met ons wilt delen!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi René,

    Poeh dat was even doorwerken René, ik kan me voorstellen dat je tijdens het maken van de serie voor dilemma's hebt gestaan. Maar, ik heb ze met veel genoegen bekeken en er zitten werkelijk schitterende platen tussen. De kuifduiker is een bijzondere waarneming en je hebt hem ook nog eens heel mooi "gepakt".
    De meerkoet is echt schitterend, mooi van kleurstelling (licht) en heerlijk laag standpunt. Dit geldt ook voor de kuifeend. De bontbek is ook geweldig mooi, veel details, lekker dichtbij gezeten waarschijnlijk. De jonge ransuil staat er prachtig in zijn habitat op. Maar, de allermooiste foto, hoewel een heel algemene soort vind ik die van de huismus in het fluitenkruid. Ondergewaardeerde soort, maar zie ze zo maar eens te maken. Ik was al vaak op Texel, maar strandleeuwerik fotograferen is me nog nooit gelukt, blijft met stip een wenssoort. Mooi eerste halfjaar, ga zo door jongeman.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mazzel heb je gehad deze eerste helft van 2014. Een geweldige selectie met prachtige platen!
    Ook heel divers. Genieten!
    Maar ja, dat is het altijd op je blog ;-)
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,

    Het is terecht dat je alleen maar complimenten krijgt voor dit blog. De ene geweldige foto na de andere. De vele uurtjes die je geïnvesteerd hebt hebben je hele bijzondere soorten en bijzonder fraaie opnamen opgeleverd. De lage standpunten die je hebt ingenomen geven ook iets extra's.
    Probeer nu maar eens dit te overtreffen in de tweede helft van dit jaar.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's ik heb er van genoten en kijk uit naar het 2e deel van 2014
    groetjes Els Oomen

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html