"Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat."

Wijlen Johan Cruijff (r.i.p.)

woensdag 22 januari 2014

Mooiste foto's 2013 Deel II

Om een goed overzicht te houden, maak ik iedere 6 maanden een selectie per maand
van de mooiste foto's cq momenten.
Het viel mij zeker niet mee om tot een keuze te komen en plaats deze keer iets meer foto's dan normaal.
De mooie momenten volgde elkaar in sneltempo op.
De nieuwe aanpak, die ik vanaf begin dit jaar volg, werpt duidelijk zijn vruchten af.

Betere voorbereiding en fotograferen vanuit schuilplaatsen zorgt gewoon voor betere foto's.

Juli 2013

Moeder Sperwer met twee jongen die op uitvliegen staan in Amsterdam Noord.
De roze borstveren zijn het gevolg van vers bloed van de prooien.

Deze jonge Sperwer is ietsje te vroeg uit het nest gesprongen.
Zou hij het overleeft hebben?

IJsvogel (vrouw)
Mijn favoriete vogel.

Augustus 2013

IJsvogel (man)
De partner van bovenstaand vrouwtje.

Hermelijn
Een verrassende bijvangst tijdens het fotograferen van ijsvogels.

Jonge Kwak

Wild Zwijn

Jong IJsvogel vrouwtje

September 2013

Burlend Edelhert

Baardman

Dodaars met jong

Bronstige Edelherten

Jonge Waterral

Oktober 2013

Zwarte Zeekoet

Beverrat

Jonge IJsvogel (vrouw) die een visje dood slaat op de tak.

Kanoeten

Kleine Zilverreiger

Paarse Strandloper

Waterral

Steenloper

November 2013

Grote Zilverreiger met woelmuis

December 2013

Jonge Fuut

Volwassen Fuut


Aalscholver

Wilde eend

Waterhoen




19 opmerkingen:

  1. Tjonge jonge René wat een schitterende serie zet je hier neer.
    De ene nog mooier als de andere, het zijn gewoon allemaal toppers.
    Toch heb ik wel een voorkeur en dat is de ijsvogel, het vrouwtje op foto 4 en het mannetje op foto 5, allebei met een visje in de snavel, super platen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. René ik weet niet wat ik moet zeggen ik weet dat je er heel veel voor gedaan hebt maar je hebt er dan ook heel veel voor terug gekregen, geweldig man.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu René jij hebt ook veel toffe momenten vast kunnen leggen dit is precies zijn waar je wezen moet TOPPPPIE !
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Rene
    dit mag je best zegen mijn mooiste foto's want dat zijn ze
    wat een geweldige serie.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, wat een TOP-keuze! Je IJsvogels wel op een ereplaats maar die waterral(ft 21) is ook wel heel fijntjes. De beverrat is prachtig , maar dat zijn ze allemaal, je hebt je niet voor niets bewaard voor deze serie.
    Ik heb er van genoten, en zal het nog wel eens bekijken, weet ik zeker!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. GE-WEL-DIG !!!!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier kan ik niet uit kiezen hoor! Bij de één is het onderwerp super of het moment, bij de ander is de compositie geweldig en weer een ander heeft de mooiste kleuren. Misschien dat voor mij de beide Futen het zouden 'winnen' omdat ik de kleuren en de sfeer in de foto's heel mooi vind. Maar nogmaals het zijn in mijn ogen allemaal toppers!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je zegt het zelf al, René. Het zijn de mooiste. Het is niet te doen om daar dan weer de mooiste uit te halen, want de hele serie is SUPER. Maar je hebt dan toch je voorkeuren. Alhoewel ik dol ben op die IJsvogeltjes kies ik voor het Sperwerjong (3), de Kanoeten (18) en de Fuut (26). Groot compliment voor de prachtige wijze waarop je al deze natuurmomenten hebt weten te vangen met je camera. En dat dat niet vanzelf gaat door gewoon het knopje van je camera in te drukken weet ik als de beste. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bijzonder fraai René; je aanpak is duidelijk lonend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo, dat is weer een indrukwekkende serie!
    Heel grappig, ik schreef net wat foto's op die me het meeste aanspreken, en zit dat ik precies dezelfde heb uigekozen als Joke:
    Het sperwerjong nr 3, omdat die foto zo anders is.
    De kanoeten van nr 18, zo mooi in allemaal dezelfde houding.
    De fuut van 26 en tot slot ook de eend van 28.
    De ijsvogels zijn natuurlijk ook zeer de moeite waard, maar die worden bij jou misschien al een beetje te gewoon ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi René,
    Het is niet alleen een reeks prachtige foto's, maar je hebt ook nogal wat niet alledaagse soorten weten te platen. Ook al hebben de voorbereidingen je ongetwijfeld heel wat tijd gekost, het is de moeite alleszins waard gebleken. 2014 wordt een uitdaging voor je: Hoe ga je dit overtreffen?
    Ik wens je veel succes en hoop de resultaten hier te mogen zien.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige foto's zo als we gewend zijn René. Maar ik moet dan maar eens met je gaan om mijn aanpak ook maar eens aan te passen.

    Gr Cees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig mooie serie René.
    Je maakt mij met de ijsvogeltjes stik jaloers ;-))
    Zo mooi !!!!!!!!!!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi René,

    Ik zie wel dat ik niet de enige ben die geen keuzes kan maken, haha. Maar serieus, je hebt er een prachtig tweede deel van gemaakt met enkele hele bijzondere soorten zoals de hermelijn en de jonge kwak. Maar qua fotomoment vind ik die zeekoet met de opgeworpen vis echt schitterend. Je laat hier enkele soorten zien die ik nog hoog op mijn verlanglijstje heb staan. Kortom geweldig mooie serie, ga zo door in 2014.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi overzicht, het zijn allemaal prachtfoto's, ik kan echt geen keuze maken welke nou mijn favoriet is, dat zijn er meerdere: de ijsvogelfoto's, de fuut (meerdere foto's die ik erg mooi vind) en de beverrat, dat is een bijzondere waarneming en ook nog eens heel mooi vastgelegd.
    groetjes ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi René
    Wat zijn ze weer adembenemend mooi! IJsvogeltjes blijven toch wel je specialiteit. "Een betere voorbereiding en een schuilplek", ik moet dat echt ter harte nemen, na mijn zoveelste mislukte vogelfotografiepoging. Dan weet je weer hoe knap dit is!
    Groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een indrukwekkende reeks dieren laat je hier de revue passeren René. Als je dat zo allemaal op een rijtje ziet ga je nog denken dat het doodsimpel is om dat allemaal zo mooi op de foto te krijgen.
    Groot compliment voor je kennis en kunde en duidelijk dat je nieuwe werkwijze er voor zorgt dat je nog mooiere resultaten krijgt.
    De foto van de jonge Sperwer vind ik wel heel aansprekend en qua moment is de ontmoeting met de Hermelijn ook heel bijzonder, een diertje dat ik graag eens zou zien.
    Benieuwd wat je dit jaar allemaal voor de lens gaat krijgen en wat je nieuwe werkwijze voor moois gaat opleveren.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hey René,

    dit is toch prachtig om te zien! Hier kan ik dan ook echt geen keuze uit maken maar dat zal je bedoeling ook niet zijn. De ene foto is nog mooier dan de andere maar ze zijn allemaal scherp, helder en vol schitterende details. Dit is echt natuur op zijn mooist. En ja, vanuit een schuilplaats kan je ook mooiere foto's maken maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Een fotohut gaat nog maar in een tentje ergens aan een waterkant zitten is een tweede. Je moet nl wel weten waar je foto onderwerpen zich bevinden ;-)
    Ik heb echt genoten hier. Prachtig.o
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een indrukwekkend overzicht René. Met bijzondere waarnemingen en met bijzondere foto's. Tot die laatste reken ik het sperwerjong, de ijsvogelman op die prachtige tak, de zeekoet door het moment, de kanoeten door de symmetrie, de sneeuwgors en de fuut met vangst.
    Knap werk.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen

http://blogging.nitecruzr.net/2013/03/the-lightbox-image-display-option.html